Twee partijen doen mee aan veiling DVB-T-frequenties

Twee partijen doen mee met de veiling voor frequenties voor digitale ethertelevisie. Dit bericht het Agentschap Telecom. KPN is één van de partijen.

“Is en blijft belangrijk product”

KPN hoopt met deelname aan de veiling de licentie te verkrijgen tot 1 februari 2030. De huidige licentie van KPN loopt af op 31 januari 2017. “Digitenne is en blijft een belangrijk product in het TV-aanbod van KPN dat voorziet in specifieke klantbehoeftes”, aldus KPN in een persbericht. Het is niet bekendgemaakt wie de andere deelnemer is.

DVB-T2

KPN wil Digitenne conform de nieuwe vergunningsvoorwaarden als innovatieve dienst in het volledige TV aanbod (naast iTV en Play. van KPN) verder ontwikkelen op basis van de nieuwe technologie DVB-T2. “Met zijn jarenlange ervaring is KPN bij uitstek de partij om deze transitie vorm te geven en KPN ziet de veiling van de nieuwe DVB-T vergunning voor digitale ethertelevisie met vertrouwen tegemoet.”, aldus het telecombedrijf in het persbericht.

De nieuwe eigenaar van de frequenties zal op den duur genoegen moeten nemen met minder frequentieruimte. Een deel van de huidige Digitenne-frequenties, de zogenaamde 700 MHz-band, zal in de toekomst worden ingezet voor mobiele datadiensten.

Verzoek tot verlenging afgewezen

Gezien de krappe tijdslijnen pleitte KPN al eerder bij het Ministerie van Economische Zaken voor verlenging van de huidige vergunning om, ongeacht de uitkomst van de veiling, de continuïteit van de dienstverlening naar de honderdduizenden Digitenne klanten te waarborgen. De Minister geeft aan de continuïteit van belang te vinden, maar wil de vergunning pas verlengen als hier na de veiling aanleiding toe is. Het verzoek tot verlenging van de vergunning is daarom door de Minister recentelijk afgewezen; KPN zal hier bezwaar tegen indienen, omdat dit niet in lijn is met het beleid van de Minister, zoals uiteengezet in het Frequentiebesluit van juli 2014.

Veiling

De eerste veilingdag is op maandag 4 juli 2016 en start om 10.00 uur via Internet. Het bieden begint bij nul euro waarbij de prijs stapsgewijs wordt opgehoogd, totdat een van beide deelnemers afhaakt.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.