Vooral jongeren kijken steeds minder lineaire televisie

Jongeren kijken steeds minder lineaire televisie en doen dit steeds meer via nieuwe media als streaming media via Internet. Dit blijkt uit het onderzoek Media: Tijd 2015.

Gemiddeld besteden we netto 3 uur en 16 minuten aan media – tel je de tijd dat we media gebruiken in combinatie met andere activiteiten mee, dan kom je zelfs op een gemiddelde duur van 8 uur en 13 minuten.

Televisietoestel

Over het algemeen kijkt de Nederland televisie nog hoofdzakelijk op een gewoon televisietoestel en op het moment dat het programma wordt uitgezonden, aldus het onderzoek. Het uitgesteld kijken en het streamen van video neemt wel toe, met name onder jongeren, maar het live of ‘lineair’ kijken is nog steeds dominant. Ook radio luisteren doen we nog het meest via het traditionele radiotoestel, al luisteren we steeds meer via internet.

Jongeren

“We zien dat het uitgesteld en online kijken toeneemt, maar gemiddeld genomen zijn de verschillen ten opzichte van 2013 niet significant te noemen”, aldus van Troost. “Anders is dat als we inzoomen op de verschillende leeftijdsgroepen. De grootste veranderingen doen zich voor in het kijkgedrag van jongeren (13-19) en jong volwassenen (20-34). Daar neemt het lineaire kijken af met respectievelijk 17 en 10 procent ten gunste van het kijken naar gestreamde, gedownloade of gekochte video’s. Verder zien we dat 35-plussers meer uitgesteld zijn gaan kijken.”, aldus NPO-onderzoeker Dunya van Troost.

Radio

Radio luisteren via Internet wordt steeds populairder: de luistertijd naar muziek via Internet is sinds 2013 verdubbeld: de gemiddelde tijd voor deze activiteit verdubbelde bijna in 2015 tot 9 minuten per dag. Toch blijft de normale radio nog steeds de populairste manier van radio luisteren. De hoeveelheid tijd live luisteren naar de radio ligt hoger bij de oudere leeftijdsgroepen. Andersom geldt dat jongeren meer naar hun eigen muziek/audio luisteren dan de oudere leeftijdsgroepen: jongeren van 13-19 jaar luisteren dagelijks bijna net zo lang naar hun eigen muziek als naar live radio.

Media: Tijd 2015

Media: Tijd 2015 is een tijdsbestedingsonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Het onderzoek is uitgevoerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in samenwerking met het Nationaal Luisteronderzoek (NLO),  Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO) en Het Buitenreclame Onderzoek (BRO).

Twee jaar geleden werd door die partijen besloten eens per twee jaar onderzoek te doen naar het mediagebruik in Nederland. Voor het onderzoek hielden ruim 2.900 respondenten vanaf 13 jaar een week lang iedere 10 minuten hun activiteiten bij. Media:Tijd wordt om het jaar in het najaar gehouden. In 2013 was dat voor het eerst.

Het gehele onderzoek is hier te lezen.

Tags voor dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.