NPO 3, NPO 3FM en FunX besteden de komende week aandacht aan de Week van de Mediawijsheid. Deze week duurt tot en met 24 november.
#Onwijs
Onder de naam #Onwijs stellen NPO 3, NPO 3FM en FunX hun kijkers en luisteraars de vraag: hoe mediawijs ben jij? Thema’s als sexting, fake news en online privacy komen aan bod tijdens de Week van de Mediawijsheid
Debat
3FM-dj Domien Verschuuren (BNNVARA) en Ivo Duijsings (NOS) van het Youtube-kanaal NOS Mashup trapten vanmiddag de week af met een debat over mediawijsheid in Beeld en Geluid te Hilversum.
NPO 3
Woensdagavond 22 november heeft NPO3 een thema-avond over de digitale schandpaal met de documentaire Shame/Fame (BNNVARA), een praatprogramma met Sophie Hilbrand (BNNVARA) en aansluitend de Telefilm Vind die domme trut en gooi haar in de rivier (NTR). Shame/Fame is woensdag 22 november om 20.25 uur te zien bij BNNVARA op NPO 3. Na de documentaire Shame/Fame praat Sophie Hilbrand (BNNVARA) na met betrokkenen van namen en shamen op het internet, waaronder treitervlogger Ismail, een slachtoffer van online shaming en psychologe Nanda Rommelse.
Nettiquette
Op NPO3.nl is vanaf 17 november dagelijks de vijfdelige web-only serie Nettiquette (NTR) te zien over online relaties en gedragsregels. Wat zijn de do’s & don’ts? Is er een online etiquette, oftewel: een nettiquette? Vanaf 20 november volgen kijkers 24 uur uit het leven van een jonge tiener vanuit haar smartphone in #tagged. Deze 3LAB-productie vertelt het verhaal van Elise en een uit de hand gelopen feestje. De content die ze op haar socials plaatst, gaat een eigen leven leiden. Meer info via de website van NPO 3.
NPO 3FM
Dagelijks besteedt NPO 3FM met het platform 3FM Tussenuur (HUMAN) aandacht aan onderwerpen als sexting, online privacy en game- of social mediaverslaving. Ook wordt geëxperimenteerd met het verspreiden van fake news. Ook lanceert 3FM Tussenuur de Hoe-Goedgelovig-Ben-Jij Quiz. Deze quiz krijgt ook een vaste plek in de tentoonstelling Nieuws of Nonsens, de MediaMindfuck in het museum voor Beeld en Geluid. Meer informatie via de website van 3FM.
NPO FunX
FunX zoomt tijdens de week van de mediawijsheid in op fake news, slutshaming en het delen van pikante foto’s. Zo volgen FunX-dj’s Morad en Shay het verhaal van Tyanny. Op haar 14de probeerde ze een einde te maken aan haar leven nadat er een naaktfoto van haar verscheen. De radiozender host een quiz (een mannelijke en een vrouwelijke editie) waarmee luisteraars kunnen ontdekken of ze in de categorie ‘slutshamer’ vallen. De CritiX-uitzending van 19 november staat in het teken van fake news.
NOS
NOS Mashup maakt een reportage waarin ouderen in gesprek gaan met jongeren over sociale normen en online etiquette. NOS Mashup-verslaggever Danny Simons sprak met drie mondige ouderen en drie influencers over de ongeschreven regels op social media.
Website
Naast de genoemde programma’s bij diverse kanalen van de NPO heeft de organisatie van de Week van de Mediawijsheid ook een eigen website met nog meer activiteiten die tijdens deze week plaatsvinden. Deze website vind je hier.
Video:
Debat mediawijsheid