VodafoneZiggo wint hoger beroep inzake doorgifte FOX Sports

Het Gerechtshof van Amsterdam heeft dinsdag VodafoneZiggo gelijk gegeven in een hoger beroep dat was aangespannen door de kabelaar. Het gaat om een voorlopige uitspraak die is gedaan door de rechter in de door VodafoneZiggo aangespannen procedure met betrekking tot de doorgifte van het live Eredivisie voetbal.

Huidige voorwaarden

Hierbij is het standpunt van VodafoneZiggo voorlopig overgenomen en zouden zij ook na 31 juli FOX Sports Eredivisie kunnen blijven doorgeven aan voormalig UPC-klanten op basis van de huidige voorwaarden. Gisteren werd er al duidelijk dat er nog geen nieuwe contracten zijn gesloten tussen de kabelaar en de sportzender.

Hoger beroep

In een eerdere uitspraak oordeelde de Rechtbank van Amsterdam vorige maand dat VodafoneZiggo nieuwe afspraken moest maken met de sportzender over de doorgifte van de FOX Sports Eredivisie zenders aan voormalig UPC-klanten. In hoger beroep heeft het Gerechtshof nu voorlopig anders geoordeeld.

Ziggo: goed nieuws voor klanten

De kabelmaatschappij is tevreden met de uitspraak en noemt de uitspraak goed nieuws voor haar klanten: “Wij zijn tevreden dat de uitzendingen van Fox Sports gewoon –onder de huidige voorwaarden- te zien blijven bij Ziggo. Daardoor hoeft het overgrote deel van de Ziggo abonnees niet mee te betalen aan de Fox abonnementen. Voor onze klanten dus goed nieuws.”, aldus woordvoerder Erik van Doeselaar van VodafoneZiggo.

“Teleurstellende uitkomst”

FOX Sports reageert minder enthousiast op de uitspraak: “Dit is een teleurstellende uitkomst, met name voor de klanten van Ziggo want zij zijn hiervan vooralsnog de dupe. Eerder deze maand berichtte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog dat het nieuwe samenwerkingsmodel met betrekking tot de doorgifte van FOX Sports Eredivisie positief uitpakt voor de consument.”, aldus FOX Sports in een reactie.

Nog niet definitief

Het betreft een uitspraak in kort geding, waardoor het vonnis nog niet definitief is. Eredivisie Media & Marketing (EMM) beraadt zich op de mogelijke vervolgstappen.

De woordvoerder van EMM: “We blijven ons onverminderd inzetten om zoveel mogelijk mensen het Nederlandse voetbal te laten beleven, met alle clubs en hun helden. Dat is en blijft onze ambitie, in samenwerking met alle tv-aanbieders dus ook met Ziggo. Waarbij iedereen kan profiteren van de gunstige nieuwe voorwaarden, ongeacht bij welke tv-aanbieder men zit.”

Tags voor dit artikel