Zwitserland: Reclamecampagne van miljoenen euro’s voor DAB+

De overheid in Zwitserland wil vanaf 2019 een reclamecampagne lanceren voor DAB+ ter waarde van 5,5 miljoen Zwitserse Franks (4,5 miljoen Euro).

Informatie

De campagne moet informatie bieden voor de overgang van analoge radio via de FM naar digitale radio via DAB+. Het zou gaan om een campagne van vier jaar lang om digitale radio via de ether meer aandacht te geven.

Afschakelen FM

In Zwitserland zijn er plannen om vanaf 2020 te starten met het afschakelen van het FM-netwerk. Vanaf dat jaar zal digitale verspreiding via de ether middels DAB+ de belangrijkste distributiemethode worden in Zwitserland. Eind 2024 moet de transformatie van analoge etheruitzendingen naar digitale etheruitzendingen zijn voltooid.

Digitaal luisteren

Inmiddels wordt er al veel digitaal geluisterd naar de radio in Zwitserland: 60 procent van de luistertijd naar de radio op een digitale manier wordt doorgebracht. Dit gebeurd via zowel Internet als digitale radio via de ether.

Overgang

Om de inwoners van Zwitserland te informeren over de overgang naar digitale radio via de ether wil overheidsorganisatie BAKOM een grote campagne lanceren die vier jaar moet gaan duren. Er is een budget beschikbaar gesteld van 5,5 miljoen Zwitserse Franks (4,5 miljoen Euro). BAKOM heeft inmiddels een procedure gestart waarbij reclamebureau’s zich kunnen inschrijven voor de campagne.

De radiozenders in Zwitserland zullen nauw betrokken worden bij de campagne die in 2019 van start moet gaan. De radiozenders zullen ook reclamespotjes van de campagne gaan uitzenden vanaf 2019.

Radio zieht um

Momenteel heeft BAKOM al reclamecampagne lopen om de naamsbekendheid van DAB+ verder te laten groeien. Thema van de campagne is “Radio zieht um” en kost meer dan drie miljoen euro.

Video:

Spotje ‘Radio zieht um’

Tags voor dit artikel