Klanten bij Canal Digitaal, aanbieder van onder andere satelliettelevisie, en Internetprovider Online betalen het maximale tarief voor het bellen naar de klantenservice: 1 euro per gesprek.
Met ingang van 13 juni gelden er nieuwe consumentenregels waarmee de consument volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) “nog sterker staat”. Belangrijke veranderingen voor overeenkomsten die op of na 13 juni zijn gesloten zijn dat de bedenktijd voor online of via de telefoon gesloten overeenkomsten gaat naar 14 dagen. Overeenkomsten voor het geregeld leveren van diensten, zoals telefonie en energie, die per telefoon worden afgesloten gelden pas als de consument er schriftelijk mee heeft ingestemd. Daarnaast mag voor het bellen naar een klantenservice met een 090x-nummer het tarief maximaal 1 euro zijn plus de normale belkosten.
Volle pond
Providers Canal Digitaal en Online, beide onderdeel van het Luxemburgse moederbedrijf M7 Group SA betalen het “volle pond” van 1 euro per gesprek. Voor 13 juni was het tarief voor het bellen naar de klantenservice van Canal Digitaal 15 cent per minuut. Bij KPN-dochter Telfort betalen klanten nu 50 eurocent per gesprek (voorheen 10 eurocent per minuut). Bij de grote kabelaars Ziggo en UPC betalen klanten het ‘normale’ beltarief (voorheen 10 eurocent per minuut). Bij Tele2 kan nu worden gebeld naar een “normaal” vast nummer in de regio Amsterdam en de klantenservice van KPN is te bereiken op een gratis 0800-nummer.
Gratis via eigen netwerk
Overigens bestaat er bij diverse providers de mogelijkheid om de klantenservice gratis te bellen als men daarbij ook de telefoondiensten afneemt van deze provider en via deze telefoondienst de klantenservice belt. Bij de kabelaars UPC en Ziggo is dit bijvoorbeeld mogelijk door het nummer 1200 te bellen middels een telefoon die is aangesloten op het vaste telefoonnetwerk van de betreffende provider. Bij de providers Canal Digitaal en Online is dit overigens niet mogelijk.