Kort medianieuws 8 januari 2015

  • krantenEr is geen dreiging waargenomen naar de journalistieke beroepsgroep in Nederland na de dodelijke aanslag op medewerkers van het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo. Dat heeft Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) Dick Schoof donderdagmiddag bevestigd aan Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) Lees verder
  • Tekenaar en illustrator Marcel Ruijters heeft de Stripschapprijs 2015 gewonnen. “Hij heeft als stripmaker een brug weten te slaan tussen beeldverhaal, grafiek en kunst”, aldus de jury van deze prijs die jaarlijks wordt toegekend door het Stripschap. Lees verder
  • De aanslag op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo in Parijs heeft cartoonisten wereldwijd in hun potlood doen klimmen. Met tekeningen betuigen ze eer aan hun doodgeschoten collega’s en reageren ze op het bloedbad. Een overzicht, dat aangevuld blijft worden. Lees verder
  • Ook de Nederlandse kranten staan in het teken van de aanslag van woensdag in Parijs. Het AD brengt donderdag een foto die de gehele voorpagina bestrijkt en waarop demonstranten te zien zijn met bordjes waarop ‘Je suis Charlie’ staat. Verder kopt de krant: ‘Wij zijn allemaal Charlie’. Lees verder
  • HR-directeur Karen Braeckmans vertrekt bij de VRT. Zij gaat in op een aanbieding om CEO te worden van een middelgroot Belgisch bedrijf. De naam van het bedrijf kan vooralsnog niet bekendgemaakt worden. Lees verder
  • TripAdvisor neemt voor een onbekend bedrag de Nederlandse restaurant- en reserveringswebsite IENS over. De overname omvat zowel IENS als Seatme.nl, die in 2012 zijn samengegaan. Lees verder
  • Stichting OHM, de organisatie achter de Hindoeïstische Omroep, krijgt van het Commissariaat voor de Media tot 2 februari om intern orde op zaken te brengen. Ook moet een raad van toezicht ‘deskundig en onafhankelijk’ toezicht houden op de organisatie. Lees verder
  • Nicolas Ruis stopt met nieuwslezen bij Q-music en wordt radio-dj bij Radio 10. Lees verder bij Spreekbuis.
  • Het bedrijf TalentStage in Helmond claimt dat het het keurmerk ‘De Keus van Rob Geus’ heeft bedacht en dat de tv-kok dat idee heeft gejat. Lees verder
  • Aan het begin van het jubileumjaar 2015 heeft Waterstad FM alle reden om tevreden te zijn. Uit recente cijfers van het NLO blijkt dat het commerciële radiostation het afgelopen jaar is uitgegroeid tot een speler van betekenis in Friesland en ver daarbuiten. In twaalf maanden tijd blijkt Waterstad FM erin geslaagd te zijn Omrop Fryslân ver achter zich te laten. In de koopkrachtige doelgroep tot 50 jaar is het marktaandeel van Waterstad FM nu zelfs een keer zo groot als dat van de regionale publieke omroep. (Persbericht)
  • Kieft van Michel van Egmond van uitgeverij VI Boeken is met 159.163 exemplaren het best verkochte boek van 2014. Dat meldde het CPNB vandaag op de boekenbeurs Vers voor de Pers. Lees verder