Kort medianieuws: Talpa, FOX Sports, VPRO, Google en meer

Kort medianieuws met aandacht voor Talpa, FOX Sports, VPRO, Google en meer kort medianieuws uit binnen- en buitenland:

  • Het contract van Irene Moors met Talpa wordt niet verlengd. Dat maakt Talpa Network maandag bekend. Volgens de omroep en de presentatrice wil de laatste haar ’creativiteit voor meerdere opdrachtgevers inzetten’. Lees verder
  • De voetbalwedstrijd Feyenoord tegen PSV (2-1) heeft zondagmiddag bijna 760.000 kijkers getrokken. Naar de 5-1-overwinning van Ajax op ADO Den Haag, die eerder op zondag plaatsvond, keken 402.000 mensen. Lees verder
  • Het Europese verbod op ‘ongerechtvaardigde geoblocking’ is op maandag ingegaan. Met uitzondering van auteursrechtelijk beschermd materiaal is het vanaf nu verboden om onderscheid te maken op basis van het thuisland bij internetaankopen in een andere EU-lidstaat. Lees verder
  • Hellendoorner Ton Brinker stopt per 1 januari als bestuursvoorzitter van Hellendoorn Omroep Interactief (HOi), maar blijft wel bestuurslid van de lokale omroep. (AD)
  • De Amerikaanse Nexstar Media Group en de Tribune Media Company hebben overeenstemming bereikt over een overname. Nexstar zal Tribune voor $4,1 mrd (€3,6 mrd) overnemen. Dat komt neer op $46,50 per aandeel (FD)
  • Philip Freriks stopt met zijn column bij het NPO Radio 1-programma OVT. “Op naar nieuwe avonturen”, zei hij maandag in het televisieprogramma Pauw. Lees verder
  • Het schilderij The Madonna With The Big Boobies, dat regelmatig opdook als terugkerende grap in afleveringen van de legendarische Britse tv-komedie Allo Allo, is op een veiling verkocht voor bijna 17.000 euro. Lees verder
  • Omroep Zeeland is vanaf 1 januari 2019 voor abonnees van Canal Digitaal alleen nog beschikbaar via de Canal Digitaal Live TV app. Deze maatregel heeft gevolgen voor kijkers die via de schotel naar Omroep Zeeland kijken. Lees verder
  • Tineke de Nooij is maandag in Beeld & Geluid in Hilversum geëerd met een portret. Haar afbeelding hangt vanaf maandag in de Wall of Fame in het omroepmuseum op het Mediapark. Lees verder
  • Google gaat zijn videoplatform voor kinderen, YouTube Kids, in 2019 uitbrengen in Nederland. De app voor Android en iOS komt in het voorjaar beschikbaar voor smartphones en tablets Lees verder
  • De Lokale Omroep Echt-Susteren (LOES) fuseert met Omroep Roerdalen (OR6) en vormt vanaf 2019 de nieuwe Streekomroep Limburg 2. Daarmee lijkt een einde te komen aan een roerige periode voor de voormalige LOES. Lees verder