Er is nader onderzoek nodig naar de voorgenomen overname van telecomprovider Youfone door KPN. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Door de overname van Youfone door KPN kan belangrijke concurrentiedruk wegvallen in het budget of no frills segment van de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. Dat kan leiden tot hogere prijzen of een slechter aanbod voor consumenten.
Extra onderzoek
Youfone is een snel groeiende en sterk concurrerende aanbieder van vooral mobiele telecomdiensten en richt zich op een brede doelgroep. Dit doet zij met een beperkt aantal scherp geprijsde abonnementen. Dat zijn zogeheten no frills- abonnementen. Deze positionering zorgt ervoor dat Youfone druk uitoefent op de prijzen van andere aanbieders van telecomdiensten.
Concurreren
De aanbieder heeft geen eigen netwerk en maakt gebruik van het mobiele netwerk van KPN. Youfone zou ook gebruik kunnen maken van het netwerk van Odido of VodafoneZiggo. Dat versterkt mogelijk de positie van Youfone in de onderhandelingen met KPN over het gebruik van het netwerk en draagt bij aan de mogelijkheid van de aanbieder om scherp op prijs te concurreren.
Vervolgonderzoek
Door de overname kan de concurrentie verslechteren in het no frills segment van de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. In een vervolgonderzoek zal de ACM dit verder onderzoeken. Daarbij zal ze ook onderzoeken of andere aanbieders de rol van Youfone als aanjager van concurrentie over kunnen nemen.
Meer informatie via website ACM.