Open Rotterdam, de lokale omroep van Rotterdam, gaat zich met ingang van deze maand volledig richten op televisie, video en digitale kanalen en neemt afscheid van haar FM-frequentie.
Digital First
“De impact van beeld neemt toe en het raadplegen en delen van informatie anyhow, any time, anywhere wordt steeds belangrijker. Daarbij is Rotterdam de jongste stad van Nederland met navenant mediagebruik. Daarom kiest OPEN Rotterdam voor digital first.”,aldus de omroep op haar website. Rotterdam is hiermee de eerste stad in Nederland waar de lokale mediaorganisatie nadrukkelijk kiest voor de digital first strategie om verhalen uit de stad zichtbaar te maken, het belangrijkste doel van deze jonge Rotterdamse media organisatie.
FM-frequentie valt vrij
Praktisch gezien betekent deze keuze dat de distributiekanalen van OPEN gaan veranderen. De FM radiofrequentie 93,9 MHz in Rotterdam gaat vrijvallen waarbij goedlopende, beloftevolle radioformats doorontwikkeld worden tot video- en tv formats. Op deze manier kan OPEN flexibel meebewegen in de veranderingen binnen het medialandschap en in het veranderend kijkgedrag.
“OPEN wordt in deze keuze gesterkt door de recente nominatie voor Lokale Omroep van het Jaar die gebaseerd is op de cross mediale werkwijze en de grote groei in de bereikcijfers van de social mediakanalen de afgelopen vier maanden – van 200.000 per maand naar 1 miljoen.”, aldus de omroep op haar website.