35 procent van de mensen die een tweede scherm gebruikt voor social media, zegt dat dat afleidt van het televisiekijken. Dat blijkt uit het onderzoek ‘A new breed of media? Report on TV myths & truths’ van Deloitte dat is uitgevoerd in opdracht van Spot, Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame waarover vakblad Adformatie bericht.
In het onderzoek werd onder meer gevraagd naar het gebruik van internet (social media) om programma’s te bespreken terwijl men er naar zit te kijken. De resultaten laten zien dat er een meerwaarde zit in het gebruik van het second screen. 30 pct zegt dat het het kijken spannender maakt, het tot een meer gemeenschappelijke (23 pct) en rijkere (14 pct) ervaring maakt. Tegelijkertijd zegt 35 pct: ‘Het leidt me af.’ Het onderzoek geeft geen antwoord op de vraag of dat goed of slecht nieuws is voor adverteerders die investeren in reclameblokken op televisie.
Wat betreft lineair televisie kijken, verandert er voorlopig weinig. De consument heeft tijd nodig heeft om te wennen aan mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden. ‘Het duurt nog jaren voordat we een omslag zien in de manier waarop we televisie kijken.’ Dat zegt Marieke van der Donk, director strategy & operations TMT bij Deloitte, en leider van het genoemde onderzoek. Van der Donk: ‘De meeste tv-consumenten willen geen fratsen, maar gewoon “lean back and relax”, dat blijft.’
Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat 94 procent van de mensen (lineair) tv kijkt op het vertrouwde televisietoestel. Ondanks het feit dat de penetratie van smartphones (48 pct van de mensen) en tablets (23 pct van de huishoudens) hoog is, geeft slechts 4 pct van de respondenten (N=2000) aan dat zij televisie kijken op een ‘ander device’. Overigens zegt 45 pct van het publiek zich geen leven zonder tv te kunnen voorstellen. 32 pct heeft daar wél een beeld bij, 23 pct staat daar neutraal tegenover.
Lees verder via Adformatie. Meer over het onderzoek vind je bij SPOT