Sanoma Media Belgium trekt in juli de stekker uit de commerciële telvisiezender Libelle TV in België. De commerciële radiozender Story FM staat in de verkoop. Dit heeft eigenaar Sanoma Media Belgium vandaag bekend gemaakt. Sanoma heeft vandaag ook bekend gemaakt dat onder andere de magazines Humo, Story, TeVe Blad worden verkocht aan de Persgroep
Sanoma heeft beslist om andere keuzes te maken op audiovisueel vlak en te focussen op video en niet langer in te zetten op lineaire kanalen, aldus een persbericht van Sanoma. Dat Libelle TV van het scherm verdwijnt heeft ook met de keuze van Sanoma te maken om de focus op de domeinen Vrouwen en Home&Deco te leggen, na de verkoop van Story, Humo, Teve Blad en Vitaya Magazine aan De Persgroep.
Libelle TV naar de smart-tv
Libelle TV, dat midden augustus 2013 werd gelanceerd, bereikt maandelijks 1,5 miljoen kijkers en zit daarmee “on track”, zegt Anouk Mertens, verantwoordelijk voor radio en televisie binnen Sanoma. Maar omdat het kijkgedrag van de consument meer en meer neigt naar online video, zal Sanoma “verder investeren in online video”, omdat in deze platformen meer “winstgevende groei gerealiseerd kan worden”. Libelle TV zal wel als on-demand kanaal beschikbaar blijven via de smart-tv. Libelle TV heeft hiervoor onlangs een app gelanceerd voor Samsungs Smart TV.
Story FM
Ook de commerciële radiozender Story FM heeft niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma. “Story FM moet in andere handen komen. We gaan op zoek naar een goed platform waarin Story FM tot zijn recht kan komen”, aldus Sanoma. De Persgroep geeft aan dat er geen gesprekken tussen beide bedrijven zijn over de radiozender.