Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,4 procent marktaandeel in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van Telecompaper.
KPN nummer 2
Nummer twee op de Nederlandse markt is aanbieder KPN met 31,8 procent van de tv-aansluitingen. Achter de twee duidelijke marktleiders is een groep ontstaan met drie partijen die tussen 4 en 5 procent marktaandeel hebben, aldus Telecompaper.
Daling aansluitingen
Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het eerste kwartaal van 2018 met 0,1 procent gedaald naar 7,47 miljoen. De groei in IPTV via DSL en glasvezel was niet voldoende om de daling van traditionele tv doorgifte (kabel, satelliet en Digitenne) te compenseren.
Omzet
De omzet uit tv-diensten (consumenten en kleine zakelijke afnemers) daalde met 1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2018 naar EUR 463 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 2,3 procent gaat groeien naar EUR 1,88 miljard, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, Ziggo, Delta en Caiway voor een groeispurt zullen zorgen in de tweede helft van het jaar.
Daling
Verder in de toekomst is de verwachting dat de tv omzet vanaf 2020 zal gaan dalen. Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 1 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter.