Ziggo groeit met 8.000 internetaansluitingen in 1e kwartaal 2016

Kabelaar Ziggo noteerde in het eerste kwartaal van 2016 een groei van 8.000 internetaansluitingen en heeft daarmee iets meer dan 3,1 miljoen breedbandabonnees. Dit blijkt uit uit het Dutch Broadband 2016 Q1-rapport van vakblad Telecompaper .

Breedbandmarkt

De gehele breedbandmarkt groeide in dit kwartaal met 0,8 procent. Deze groei werd voornamelijk veroorzaakt door de groei in glasvezelaansluitingen aldus Telecompaper. Breedband via glasvezel heeft een mijlpaal bereikt van één miljoen breedband abonnees aan het einde van maart 2016 en behaalt daarmee een totaal aandeel van bijna 14 procent in de totale breedbandmarkt.

Kabel groeit licht

Kabelbreedband groeide ook licht in het kwartaal en bleef met iets meer dan 3,3 miljoen aansluitingen de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland, terwijl DSL 0,3 procentpunten groeide om te eindigen met een marktaandeel van iets meer dan 40 procent.

Ziggo

Ziggo’s marktaandeel op de breedbandmarkt kwam na het eerste kwartaal uit op 43,2 procent aan het einde van maart 2016. KPN, nummer twee op de breedbandmarkt (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 22.000 nieuwe aansluitingen. Het aandeel van KPN, 40,8 procent, bleef daarmee stabiel in vergelijking met het vierde kwartaal van 2015.

Daling DSL

Ondanks de steeds groter wordende verzadiging – 92,8 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een breedbandverbinding – zal de breedbandmarkt naar verwachting in 2016 groeien met 2,5 procent, voorspelt Telecompaper. De verwachting is dat glasvezel en kabel blijven groeien, waarmee de aanhoudende daling van breedband via DSL kan worden gecompenseerd. Voor de periode 2016-2020 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent  in het aantal breedbandverbindingen.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.