Kabelaar Ziggo noteerde in het eerste kwartaal van 2016 een groei van 8.000 internetaansluitingen en heeft daarmee iets meer dan 3,1 miljoen breedbandabonnees. Dit blijkt uit uit het Dutch Broadband 2016 Q1-rapport van vakblad Telecompaper .
Breedbandmarkt
De gehele breedbandmarkt groeide in dit kwartaal met 0,8 procent. Deze groei werd voornamelijk veroorzaakt door de groei in glasvezelaansluitingen aldus Telecompaper. Breedband via glasvezel heeft een mijlpaal bereikt van één miljoen breedband abonnees aan het einde van maart 2016 en behaalt daarmee een totaal aandeel van bijna 14 procent in de totale breedbandmarkt.
Kabel groeit licht
Kabelbreedband groeide ook licht in het kwartaal en bleef met iets meer dan 3,3 miljoen aansluitingen de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland, terwijl DSL 0,3 procentpunten groeide om te eindigen met een marktaandeel van iets meer dan 40 procent.
Ziggo
Ziggo’s marktaandeel op de breedbandmarkt kwam na het eerste kwartaal uit op 43,2 procent aan het einde van maart 2016. KPN, nummer twee op de breedbandmarkt (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 22.000 nieuwe aansluitingen. Het aandeel van KPN, 40,8 procent, bleef daarmee stabiel in vergelijking met het vierde kwartaal van 2015.
Daling DSL
Ondanks de steeds groter wordende verzadiging – 92,8 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een breedbandverbinding – zal de breedbandmarkt naar verwachting in 2016 groeien met 2,5 procent, voorspelt Telecompaper. De verwachting is dat glasvezel en kabel blijven groeien, waarmee de aanhoudende daling van breedband via DSL kan worden gecompenseerd. Voor de periode 2016-2020 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent in het aantal breedbandverbindingen.