Het mobiele dataverbruik is eind 2017 gestegen tot meer dan 100 miljard MB in één kwartaal. Daarnaast is het aantal vast-mobiele bundels in 2017 de twee miljoen aansluitingen gepasseerd. Dit staat in de Telecommonitor over het jaar 2017 die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag heeft publiceert.
Onbeperkte databundels
Tele2 en T-Mobile bieden sinds het voorjaar van 2017 onbeperkte databundels aan dat heeft geleid tot een explosieve groei van het mobiele dataverbruik. Henk Don, waarnemend voorzitter van de ACM: “Consumenten lijken steeds meer behoefte te hebben aan grotere databundels. Het is een positieve ontwikkeling dat mobiele aanbieders hier op inspringen.”
Dataverbruik
In het vierde kwartaal van 2017 werd voor het eerst meer dan 100 miljard MB verbruikt in één kwartaal. Dit is ongeveer twee keer zo veel als het totale dataverbruik uit 2014 en ongeveer gelijk aan het totale verbruik uit 2015. Over heel 2017 werd ruim 325 miljard MB verbruikt.
Stijging
Ondanks dat Tele2 maar 5-10% van het aantal mobiele aansluitingen verzorgt is het marktaandeel van Tele2 op basis van dataverbruik in 2017 gestegen van 5-10% naar 15-20%. Het marktaandeel op basis van dataverbruik van T-Mobile bleef constant. KPN en VodafoneZiggo zagen allebei hun marktaandeel in dataverbruik met 0-5% dalen.
Minder investeringen in vaste netwerken
Partijen investeerden in 2017 minder in vaste netwerken. Werd hier in 2014 nog bijna 1,7 miljard euro in geïnvesteerd, in 2017 was dit zo’n 1 miljard euro. Deze daling is terug te zien in de vertraagde uitrol van het glasvezelnetwerk in 2017. Werden vorig jaar 66.000 nieuwe huishoudens op het glasvezelnet aangesloten, in de drie voorgaande jaren waren dit er jaarlijks gemiddeld 230.000.
De volledige Telecommonitor tweede halfjaar 2017 vind je hier.
Sociale media:
Het mobiel dataverbruik is voor het eerst meer dan 100 miljard MB in één kwartaal. Het aantal vast-mobiele bundels is in 2017 de twee miljoen aansluitingen gepasseerd. Dit staat in de Telecommonitor 2017. https://t.co/Ke8zonibl9 pic.twitter.com/0xM6QoNBfE
— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) May 25, 2018