ACM: Talpa mag SBS6, Net5, Veronica en SBS9 van Sanoma overnemen

Talpa Holding mag Sanoma Image (SBS6, Net5, Veronica, SBS9) overnemen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet in de overname geen nadelen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Talpa Radio

Talpa heeft enkele radiozenders en een onderneming die radiozendtijd voor advertenties verkoopt (OMS). Het bedrijf van John de Mol heeft op dit moment al 33 procent van de aandelen van Sanoma Image in bezit. Bij Sanoma Image zijn de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 ondergebracht. Sanoma Image verkoopt ook zendtijd voor tv-advertenties en verzorgt online-marketing.

“Verandert weinig”

Door de overname verandert er in het medialandschap weinig concludeert ACM. De radio- en televisiezenders blijven bestaan. Voor de advertentiemarkt heeft de ACM nader onderzoek gedaan.

Radio- en televisieadvertenties

Door de overname komt de verkoop van de zendtijd van radio- en televisie-advertenties in één hand. De ACM heeft onderzocht of er daarom op deze markten risico’s voor de concurrentie ontstaan.

OMS

OMS, One Media Sales, in handen van Talpa Radio, heeft een sterke positie op de radio-advertentiemarkt. De ACM concludeert dat deze sterke positie op de radio-advertentiemarkt niet overgeheveld kan worden naar de televisie-advertentiemarkt op de SBS-zenders. Dat komt vooral omdat de concurrerende televisiezenders van NPO en RTL een groot bereik hebben.

Advertentiemarkt

Daarnaast heeft de ACM beoordeeld of de positie van Talpa op de radio-advertentiemarkt sterker wordt doordat van De Mol gecombineerde radio-televisie-advertentieruimte aan adverteerders kan aanbieden. De ACM oordeelt dat Talpa op die manier haar concurrenten niet wezenlijk kan benadelen. Ook hier ziet de ACM geen problemen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Tags voor dit artikel