ClassicRadio675 wil uitzenden op middengolffrequentie Radio Maria

Een nieuw radio-initiatief onder de naam ClassicRadio675 wil per september gaan uitzenden op de middengolffrequentie 675 kHz en DAB+. Radio Maria heeft aangegeven per 1 september haar uitzendingen te gaan staken via de middengolffrequentie 675 kHz. De katholieke radiozender gaat zich volledig richten op digitale uitzendingen via DAB+ en Internet.

ClassicRadio675

ClassicRadio675 wil vanaf september gebruik gaan maken van de middengolffrequentie van Radio Maria en wil zich richten op de doelgroep 40-69. De radiozender wil hiermee in het gat springen dat NPO Radio 5 per 1 september achterlaat aangezien deze radiozender ook per september de middengolf gaat verlaten.

Vergunning voor twee jaar

ClassicRadio675 ondervindt bij de realisatie en het vinden van financiële partners grote hinder door het feit dat de vergunningen maar voor twee jaar zijn, aldus de nieuwe radiozender. De etherfrequenties worden per 1 september 2017 opnieuw verdeeld. Hoe deze verdeling eruit gaat zien is nog steeds onduidelijk. Minister Kamp pleit voor een veiling van de etherruimte maar de Tweede Kamer wil de frequenties verlengen. Of de middengolffrequenties worden geveild of verlengd is onduidelijk. Het animo voor het uitzenden op de middengolf neemt de laatste jaren sterk af.

Verzoek Stichting Middengolf

De Stichting Middengolf had eerder al bij het Ministerie voor Economische Zaken een verzoek gedaan om de middengolffrequentie van NPO Radio 5 per 1 september over te nemen en het programma ‘747Radio Nostalgie’ te gaan uitzenden. De aanvraag van de Stichting Middengolf voor de middengolffrequentie 747 kHz is afgewezen door het Ministerie.

Verlengen voor 10 jaar

ClassicRadio675, een onderdeel van Quality RTV, heeft inmiddels een open brief gestuurd naar de Minister van Economische Zaken, Henk Kamp. In deze brief verzoekt ClassicRadio675 de vergunningen voor de middengolfzenders (en de daaraan gekoppelde capaciteit op digitale radio) voor een periode van 10 jaar te verlengen per 1 september 2017. Een kortere periode geeft volgens ClassicRadio675 teveel onzekerheid voor eventuele investeerders in de radiozender.

Zowel het initiatief van 747Radio Nostalgie als ClassicRadio675 blijkt te komen van De heer Poeze. Poeze is voorzitter van de Stichting Middengolf die eerder met 747Radio Nostalgie een verzoek deed tot overname van de middengolffrequentie 747 kHz, als de man achter Quality RTV. Poeze is momenteel al actief op de middengolf met Radio Paradijs.

Tags voor dit artikel

13 Reacties

  1. Henk De Bruijn

    Vrijdag 4 september wordt de zendmast in Lopik 675 khz meteen al verwoest. Wel wel de huizenmaffia en de grondmaffia zetten er wel vaart achter. Het plan lag al klaar. Dus daarom werd het eerste voorstel van Ruud Poeze meteen afgewezen. Alleen de zendmast van de 747 khz is een ander verhaal. Die staat niet alleen en die kunnen ze niet slopen want dan werkt die andere zender op 1008 khz ook niet goed meer. De Nederlandse regering en roverheid hebben de middengolf altijd gehaat en elk initiatief wat er ingediend werd tegengewerkt en de grond ingeboord. Omdat ze boekhouders zijn en verder nergens verstand van hebben.

  2. Bij nader inzien

    Het vervelende is dat je niet kunt debatteren met mensen die weigeren op je argumenten in te gaan. DAB+ is locaal, op zijn best regionaal maar biedt geen garantie dat je bij een ramp mensen kunt bereiken. Een zender als de BBC World Service (voorheen 648 middengolf) is via internet meestal niet bereikbaar en dan spreek ik niet over de vraag of ik het internet kan bereiken maar of zo’n zender via internet doorkomt. Verder merk ik als ik in het buitenland ben dat de meeste media via internet geblokkeerd worden omdat je in het buitenland zit.
    Het gaat niet om de vraag of ik met mijn tijd mee ga maar om het simpele feit dat de dingen die mij dierbaar zijn om naar te luisteren allemaal weggenomen worden. Zijn er oplossingen? Voor veel dingen wel. In de VS wordt de L-Band gebruikt om een enorme hoeveelheid radioprogramma’s via satelliet uit te zenden zonder dat je een schotel nodig hebt, dus direct op de antenne van een rijdende auto, zoiets zou perfect zijn om in heel Europa van elk land een handvol zenders te kunnen ontvangen. Men brult steeds over vrij verkeer van geoderen en diensten maar in praktijk doet men nul komma niets om het werkbaar te maken dat je elders in de EU woont en werkt. Na wegvallen van kortegolf en nu ook middengolf kan er een atoombom op Nederland vallen zonder dat ik er weet van heb of kan hebben als ik door bijvoorbeeld Hongarije, Tsjechië of Slowakije rijd omdat ik de taal van zo’n land niet spreek en er verder geen enkel medium meer over is om nog wel iets verstaanbaars uit mijn radio te krijgen.
    DAB+ lijkt winst maar het is een enorm verlies aan mogelijkheden. Daar denkt kennelijk niemand aan en dat vind ik ongelofelijk kortzichtig. “Als ik het niet nodig heb dan moet niemand het nodig hoeven te hebben”.

  3. Henk De Bruijn

    Wat is dan jouw realiteit, en waar baseer je dat dan op?
    Veel ouderen zijn niet zo handig met smartphones, dat is ook een realiteit!
    Lijkt DAB+ een tussenoplossing voor een geheel nieuw te ontwikkelen platform? Waar baseer je dat op dan? Vertel eens, ik ben benieuwd.

  4. Henk De Bruijn

    Goed verhaal.
    Het ” hoge stroomverbruik ” van een middengolfzender wordt steeds maar weer gehanteerd om te zeggen: zie je wel dat we er vanaf moeten. En dus hup in een keer weg met die middengolf. Zo wordt er dan vaak gedacht.
    Je zou inderdaad gewoon 1 landelijke middengolfzender in de lucht kunnen houden als een soort Rampenzender. En verder zou je dan nog enkele kleinschalige projecten kunnen toestaan voor bepaalde doelgroepen.
    Tegenwoordig gaat alles steeds meer om geld, en daarom wordt er nu meteen gezegd dat de middengolf te duur zou zijn. Het is gewoon maar de vraag of je aan iets wel of niet geld wilt besteden; wat zijn de keuze`s die je wilt maken. Ik weet nog wel een paar zaken te noemen waar onze overheid wél bakken met geld aan besteed die volgens mij weggegooid geld zijn.

  5. Henk De Bruijn

    Daar ben ik het niet mee eens. Een middengolfzender die 30 kilowatt verbruikt, is dat een stroomvreter dan? Wat verbruiken al die FM zenders samen die je nodig hebt om 1 programma landelijk dekkend te maken? Ik denk dat je dan hoger uitkomt in stroomverbruik. Bovendien heb ik ook een DAB+ radio en ook die techniek vind ik uitstekend. Maar het een hoeft het ander helemaal niet uit te sluiten. Ik vind dat die AM middengolf door politiek en pers onnodig negatief in beeld wordt gebracht; alsof het iets vies is. Maar het is al vaker gebleken dat ze goed zijn in stemmingmakerij die niet op echte feiten gebaseerd is.

  6. Cobona

    Helaas moet ik aan uw reactie zien dat ook u een AM-liefhebber bent die ook niet los komt van de echte realiteit. We worden soms gedwongen om over te schakelen op nieuwe technieken. En als je ziet dat eenieder momenteel een uitgebreide smartphone heeft met 1001 mogelijkheden om nieuws binnen te halen, wat is de waarde van een AM-zender nog. Net als het nieuwe DAB+ dat een tussenoplossing lijkt voor een geheel nieuw te ontwikkelen platform! We moeten met de tijd mee, of we willen of niet!

  7. Cobona

    Daar is niks mis mee. Maar AM is een product dat niet meer van deze tijd is en dat moeten de AM-fielen gewoon accepteren. Daarnaast zijn het stroomvreters en ook dat is niet meer van deze tijd. Al met al, we moeten mee met de digitale trein als we in de toekomst nog iets via of op de radio willen kunnen horen!

  8. Bij nader inzien

    Ik denk dat men het allerbelangrijkste vergeet: de overheid maakt al jaren propaganda dat je “aleurt” moet zijn (ze bedoelen natuurlijk alert) dus voorbereid voor catastrofes en rampen. In je pakket zou dat ook een draagbare radio met een setje batterijtjes moeten zitten. Want in veel gevallen valt als eerste de stroom uit op de plaats van de ramp.

    Tja, als je bedenkt dat waar een kleine portable met 4 of 5 penlights al gauw een maand of drie meegaat als je het met beleid gebruikt terwijl een digitale radio van hetzelfde formaat en vermogen het al binnen een enkele dag opgeeft, mede omdat voor de gebruikte electronica uitsluitend 90% volle batterijtjes voldoende zijn is DAB+ voor rampen die langer dan een dag duren al geen optie meer.
    Verder reikt het VHF frekwentiegebied waarin DAB+ wordt uitgezonden niet in kelders, parkeergarages of andere plekken waar mensen zich eventueel kunnen verschuilen terwijl AM radio zeer veel verder doordringt. En waar een AM radio nog verstaanbaar blijft bij mindere ontvangst zal een digitale radio bij te weinig signaal direct stilvallen.
    Daarbij komt dat digitale radio in veel gevallen uit je directe omgeving zal komen. Heb je de pech dat in jouw stad een ramp gebeurt dan is er geen digitale radio en werken ook de mobiele telefoonzenders niet meer terwijl een landelijke middengolfzender dat probleem niet heeft.
    Ofte wel: de overheid neemt haar eigen propaganda niet serieus.

    Verder is het voor oudere mensen (en daar is Radio 5 Nostaligia voor) om allerlei redenen veel moeilijker om te gebruiken omdat ze aan een gewone radio met afstemknop gewend zijn. Maar ook omdat de meesten van hen niet in staat zijn een nieuwe auto te kopen en oudere auto’s vaak niet kunnen worden omgebouwd naar DAB+. Ik heb zelf geëxperimenteerd met een radio die je op een FM frekwentie kunt laten uitstralen maar helaas zit de FM band zo absoluut stampvol dat er geen enkele frekwentie te vinden is waarop je niet na korte tijd rijden een lokale, regionale of commerciële zender op tegenkomt die de ontvangst van je DAB+ converter onmogelijk maakt.

    Ik vind het uitermate verdrietig dat de meest weerloze en kwetsbare groep hier gedupeerd wordt. Waar jongeren met smartphones altijd nog alternatieven hebben zijn de bejaarden onder ons zoals gebruikelijk de klos, Ga op een zondagmiddag je kleinkinderen bezoeken en zet de FM radio aan dan kun je alleen maar kiezen voor mengsels van sport en hiphop-achtige geluiden die de meeste ouderen niet als muziek ervaren. Met geluk is er dan soms Radio 4 (lang niet overal goed te ontvangen). Dus was Radio 5 op de middengolf tot dusver de enige optie (nadat helaas de BBC World Service op 648 kHz al enkele jaren geleden verdween). Sowieso tragisch dat we met het verdwijnen van de middengolf totaal geïsoleerd worden van omroepen uit onze buurlanden. Via de middengolf luisterden we voorheen vaak naar VRT 1 en 2, WDR 1 en 2, de BBC World Service en de Deutschlandfunk. Ook laatstgenoemde verdwijnt per 1 januari aanstaande van 549 dus daarmee is de isolatie tamelijk perfect behalve voor mensen in de Randstad die nog wat gewone Britse zenders kunnen oppikken.

    Ik wil best met mijn tijd meegaan maar vind het triest dat steeds meer mogelijkheden om serieuze informatieve radioprogramma’s in de auto te ontvangen verdwijnen. In AAmerika heb je tenminste nog de mogelijkheid om via de L-Band radioprogramma’s in je auto te ontvangen die via satelliet worden uitgezonden. Voor Europa, en zeker voor het gebied dat zich EU noemt, zou dat ideaal zijn. Dat je ongeacht uit welk EU land je komt in het hele EU gebied een paar eigen zenders ongestoord zou kunnen beluisteren zou fantastisch zijn! Dan, maar alleen dan, zou ik blij zijn met digitale radio. Nu ervaar ik het alleen maar als een steeds verder teruglopen van mijn mogelijkheden om de zenders waar ik graag naar luister te kunnen ontvangen. In elk geval waar het de auto betreft, en onderzoeken tonen aan dat radio vooral een medium is waar mensen in de auto naar luisteren, thuis gaat het al gauw om TV.

  9. Henk De Bruijn

    Ieder zijn zienswijze natuurlijk. Maar geloof het of niet, er zijn nog steeds mensen die “iets ” hebben met die middengolf. Zoals ik. En ik vind ook dat middengolf nog zeker een functie kan hebben; nu en in de toekomst.

  10. Cobona

    Blijven hangen in het verleden. De heer Poeze ga zo door en laat u zelf vooral gek maken met iets dat allang vergane glorie is, de AM.

  11. Henk De Bruijn

    Goed zo Heer Poeze; zorg er aub voor dat die boekhouders in Den Haag niet onze mooie middengolf-zenderparken slopen. Hou ze in de lucht Ruud!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.