COLUMN – er is iets flink mis met de NPO. Terwijl een aantal weken geleden Dieuwke Wynia van BNNVARA de berichtgeving van de NOS hekelde over hoe de NPO met het ‘koningslied’ is omgegaan, heeft met name Henk Hagoort als ondertekenaar van de overeenkomst daarmee kenbaar gemaakt dat de Nederlandse Publieke Omroep zich laat gebruiken voor propaganda.
En staatssecretaris Sander Dekker (VVD) steunt dat beleid! Hij heeft zich in antwoord op kamervragen in allerlei bochten gemanoevreerd om het allemaal goed te praten. Want zo stelt deze de NPO heeft een ‘samenbindende factor in de samenleving’ en vanuit die ‘visie’ is de ‘samenwerking’ aangegaan. En het onderdeel van de productie van het Koningslied ‘verschilt’ volgens de VVD’er niet van ‘vele andere producties die worden gemaakt’ voor uitzending, verwijzend naar het Commissariaat voor de Media.
Maar wat is hier nu aan de hand?
Het Nationale comite inhuldiging (Met de Rotterdamse PvdA-burgemeester Aboutaleb en Hans Wijers (D66) als vertegenwoordigers) heeft een overeenkomst gesloten met de NPO om de registraties te doen plaats vinden en daarbij de NPO te betalen voor maximaal 1,875 miljoen euro. Daarbij is ook een sponorafspraak gemaakt en de NPO ook nog in de overeenkomst (!) opneemt dat de keuze voortvloeit uit ‘inhoudelijke programmatische redenen’. Met andere woorden de NPO krijgt 1,875 miljoen euro en doet vervolgens de registraties om inhoudelijke redenen. En vervolgens meldt de overeenkomst ook dat de publieke omroep de registraties uitzendt op genoemde data, maar er geen ‘verplichting’ bestaat. Sja, waarom maak je dan een overeenkomst en laat de NPO zich er dan voor betalen?
Daarnaast is duidelijk dat linksom of rechtsom de Nederlandse Publieke Omroep zich met de handtekening van Henk Hagoort heeft laten lenen voor een publieksactie ter verstreking van de monarchie en het oranjgevoel. Daarbij ook nog eens met reclamespots waarvan de gelden dan weer bij de Stichting Etherreclame terecht komen (waar Henk Hagoort ook weer bestuurder van is!).
De NPO wordt geacht onafhankelijk van commerciele en overheidsinvloeden te zijn en te voldoen aan hoge journalistieke en professionele kwaliteitseisen. Overeenkomsten als deze waarbij een door de ministerraad ingesteld nationaal comite inhuldiging overeenkomsten maakt, lijken rechtstreeks in te druisen tegen de Mediawet en de onafhankelijkheid van de NPO. Bovendien is de NPO zelve al afdoende gefinancierd en opgezet om verlag te doen van relevante evenementen in Nederland. Daar is geen overeenkomst voor nodig!
Dat BNNVARA bij De Wereld Draait Door ontkent betaald te zijn, doet niet af aan het gegeven dat dit programma gebruikt is door de NPO en de stichting Nationaal Comite Inhuldiging in het kader van die overeenkomst om de doelstellingen van die stichting en dus de regering te bewerkstelligen, nl. het propageren van een bepaald beeld bij de inhulding van een nieuwe oranjetelg. Hetzelfde is op NPO Radio 2 gebeurd. NPO Radio 2 valt gewoon onder de NPO en de verantwoording van Henk Hagoort. Het was de NOS die verbaasd was over een niet toegestane overeenkomst tussen Fox Sports en de NOS over hoe Fox Sports trachtte commerciele uitingen via de NOS uitzendingen te verkrijgen.
De zichzelf liberaal noemende staatssecretaris Dekker heeft met zijn woorden in een brief aan de Tweede Kamer eigenlijk met zijn goedkeuring aangegeven dat de NPO zich mag laten gebruiken voor in feite oranje-propaganda die dan weer door de regering (met de koning aan het hoofd daarvan) via het ‘comite inhuldiging’ als taak was meegegeven.
Met andere woorden: de NPO lijkt met de handtekening van NPO-bestuurder Henk Hagoort onder een dusdanige overeenkomst, simpelweg de onafhankelijkheid van de NPO en haar elementen te zijn vergeten. Daarmee lijkt het fundament van de NPO in geding; immers een commerciele omroep laat zich betalen voor dit soort dingen, waarom heb je anders een publieke omroep?
De overeenkomst waar in deze column aan wordt gerefereerd is te vinden op
http://download.omroep.nl/nos/docs/100915_bijlage%205.pdf
D de Jong