Commerciële radiozenders kunnen gaan adverteren bij de radiozenders van de publieke omroep. Ster gaat de strenge reclameregels die zij hanteert loslaten. Dit heeft de nieuwe directeur van de Stichting Ether Reclame (Ster), Frank Volmer, bekend gemaakt bij radiozender BNR Nieuwsradio.
“Van harte welkom”
“Als BNR of welke andere commerciële partij reclame wil maken bij de Ster dan zijn ze van harte welkom Reclamezendtijd voor concurrerende bedrijven wordt liberaler”, aldus Volmer. Voorheen was het verboden als commerciële radiozender om te adverteren bij de publieke radiozenders.
Televisie
Met deze verandering hoopt hij het publiek beter bij de adverteerders te brengen. Reclame voor commerciële televisiezenders bij de publieke televisiezenders verwacht Volmer voorlopig niet. “Dat lijkt me niet logisch en zou je andersom ook niet willen. Maar als het crossmediaal is mag alles.”.
BNR en Qmusic
Zowel BNR Nieuwsradio als Qmusic gaan binnenkort relames uitzenden bij Ster. BNR heeft in het verleden al diverse keren tevergeefs geprobeerd om spotjes uit te zenden bij de publieke radiozenders. BNR Nieuwsradio overwoog toen juridische stappen te nemen tegen Ster.
Bay & Air
De radiozender heeft overigens wel een spot uitgezonden op NPO Radio 1 onder de titel van vliegtuigmaatschappij “Bay & Air”. Daardoor was de radiozender de eerste commerciële radiozender die adverteerde bij de publieke radio. De spot werd al snel van de publieke nieuwszender gehaald.
FunX
Ster maakte ook bekend dat zij de reclameverkoop gaat doen voor de publieke jongerenzender FunX. Niels van Altena, salesdirector, in een persbericht: “De samenwerking met FunX zorgt voor een mooi aanvullend bereik op NPO 3FM. The Sound of the City biedt met zijn enorme mix aan muziekstijlen en culturen een muzikaal platform dat, behalve ‘on-air’ ook online een enorm bereik onder jongeren realiseert.”