Directeur RADIONL: “Ik ben besmet geraakt met het DAB+-virus”

Nico Silvius, directeur van de regionale commerciële radiozenders RADIONL, Waterstad FM, FreezFM en Joy Radio is “besmet geraakt” met het DAB+-virus. Dit zegt hij een interview met MediaMagazine. De radiozenders van Silvius zijn sinds 1 september naast etherdekking via de FM in een groot deel van Nederland ook te ontvangen via DAB+. De radiozenders Silvius voeren daarbij een uitgebreide campagne om DAB+ bij de luisteraar onder de aandacht te brengen: “ik zie DAB+ helemaal zitten als je in de auto eenmaal DAB+ hebt wil je nooit meer anders”, aldus Silvius. Tijd om bij te praten met Nico Silvius over zijn visie over DAB+ en de campagne die er gevoerd wordt door zijn radiozenders…

Bij de verlening van de vergunningen voor de FM-etherfrequenties in 2011 kwam er een digitaliseringsverplichting waarbij regionale commerciële radiozenders per 1 september jongstleden ook uitzendingen via de digitale ether moesten gaan verzorgen. Hoe dacht je destijds over deze verplichting? “Ik keek er tegen op en het was een ver van mijn bed show. Ik was er eerlijk gezegd niet heel erg mee begaand en zag die ontvangers als het grootste probleem. De laatste jaren ben ik steeds meer met het DAB+-virus besmet geraakt en zie ik digitale radio via de ether middels DAB+ helemaal zitten. Als je het eenmaal in de auto het hebt wil je nooit meer anders!”

Zie je DAB+ als de logische opvolger van uitzendingen via de FM en zo ja op welke termijn? “In de glazen bol kan ik niet kijken maar voor mij is DAB de toekomst. Internetradio is een geld verslindende machine en voor onze zenders een blok aan het been. De kosten van Internet radio zijn zo hoog dat bereik van een FM zender bijvoorbeeld 40.000 luisteraars heeft in een grote stad en je zou die 40.000 luisteraars op Internet radio moeten bedienen dan is internet radio factor 15 duurder. Internet radio is onbetaalbaar. Met RADIONL doen we nogal wat connecties op een dag en de kosten zijn veel te hoog tevens heeft internet radio geen echt verdien model​ voor onze zenders Daarom is DAB een geweldig medio gratis voor de consument en betaalbaar voor de omroepen. Geen gedoe met frequenties zoeken je zoekt op stationsnaam”

De regionale commerciële radiozenders moeten van de overheid de digitale ethercapaciteit delen met publieke regionale radiozenders en commerciële omroepen met een middengolffrequentie. Een juiste beslissing wat jou betreft?
“Het was eerlijk gezegd beter geweest om die twee bloedgroepen niet bij elkaar te stoppen. Ook de keuze van de toegewezen kavelgrootte is niet een handige move geweest van de overheid.​”

Wanneer zijn de voorbereidingen voor het uitzenden via de digitale ether gestart?
“​We zijn al redelijk vroeg met Broadcast Partners (red. zenderexploitant) in gesprek gegaan en wensen over en weer kenbaar gemaakt. Omdat we een 12 kanalen aanleveren hebben wij direct goede keuzes kunnen maken en Broadcast Partners heeft daarin perfect in gefaciliteerd.​”

Je bent betrokken geweest bij de gesprekken voor de digitale uitzendingen in vier van de vijf van de regionale kavels Kan je globaal beschrijven of er anders gedacht werd over de digitale verspreiding in de diverse regio’s?
“​Jazeker. Er zijn voorstanders en tegenstanders en de wensen van elke omroep waren denk ik anders. Er zijn veel overleggen aan voorafgegaan en soms pittige vergaderingen. De culturen zijn van publiek en commercieel totaal anders maar ook verschil tussen AM en FM is groot Iedereen komt voor zijn eigen bedrijf op en wil die gedachte voortzetten.”

Hoe verklaar je het verschil in regionale netwerken in Nederland? In de Randstad is een netwerk actief dat alleen outdoor dekking heeft in de regio terwijl in andere delen van het land een netwerk met op veel plaatsen indoor dekking heeft?
“In het kavel voor de Randstad (kanaal 8A) zijn de verschillen tussen de radiozenders erg groot onderling. Zowel het verschil tussen middengolf en FM speelt daarbij een grote rol maar ook de kleine omroepen en grote omroepen. Het kavel bereikt ook bijna 7 miljoen mensen bij 100% dekking daar zitten dan ook de nodige kosten aan verbonden denk aan Buma/Sena, Agentschap Telecom en de vele radiozenders. Je kan je voorstellen dat niet elke omroep daar op in is gesteld en ook die kosten kunnen dragen. Daarom is er gekozen voor een simpele basis uitrol tot september 2017.”

Naast directeur van een aantal radiozenders ben je ook bestuurslid van de NLCR (branchevereniging voor Nederlandse niet-landelijke commerciële radiostations). Zijn er binnen de NLCR nog richtlijnen opgesteld voor de deelnemende radiozenders over het promoten van DAB+?
“Ik denk dat de NLCR voor 200% in DAB gelooft en daar ook alles voor uit de kast wil trekken. Voor regionale commerciële omroepen die veel gaten hebben in hun FM dekking valt er veel te winnen met dit DAB+-netwerk. Omroepen die bijzondere content programma’s maken die zullen op DAB luisteraars weten te vinden. Ik zie dat bij RADIONL al gebeuren: na 14 dagen uitzenden hadden wij al 120 DAB+-radio’s verkocht in onze webshop. Meeste radio’s gaan naar mensen die ons niet goed kunnen ontvangen die net tussen twee kleine FM-zenders in zitten.”

Welke voordelen biedt DAB+ voor jouw radiozenders?
“​Mensen hoeven niet meer frequenties te zoeken of te onthouden men zoekt op naam. De zenders gaan naadloos in elkaar over als je in de auto zit. Mooie vind ik dat je nu echt stereo hebt in de auto met FM kunnen onze zenders dat niet goed omdat het om kleine vermogens gaat met die zenders heb je verminderd stereo.​ ​En we zijn in de grijze gebieden te ontvangen nu tot grote vreugde van het publiek.”

Via jouw radiozenders is een uitgebreide campagne gestart om de digitale uitzendingen onder de aandacht van de luisteraar te brengen. Onder andere door de verkoop van DAB+-radio via een speciale webshop, voorlichtingsfilms via social media en prijsvragen. Waarom deze uitgebreide campagne?
“​Omdat we DAB+ zien zitten en het ons groei mogelijkheden geeft. En als we over zeg acht jaar FM gaan uitzetten dan moeten we nu wel gaan beginnen met promoten vinden wij. Denk ook omdat we er zelf erg positief over zijn dat je erg graag dan meer over wil vertellen en aan promotie wil doen.”

Mocht het luisteraandeel van DAB+ de komende jaren een enorme vlucht nemen, is het dan denkbaar dat je bepaalde FM-frequenties die je momenteel huurt afstoot?
“Denk dat alle radio zenders hebben FM nodig om mensen te informeren om over te stappen naar DAB. Doordat we op FM nog uitzenden kunnen we mensen overhalen informeren naar DAB en hun op de voordelen wijzen. Daarom is deze verlening ook nodig daar door kunnen we uitkijken naar een afschakeldatum voor FM .

De minister heeft aangekondigd dat de huidige FM en digitale vergunningen met vijf jaar worden verlengd en dat daarbij een verdere digitalisering van de etheruitzendingen op het programma op stapel staat. Hoe sta jij tegenover de plannen van Minister Kamp?
“​Denk dat de minister verdere digitalisering niet hoeft op te leggen,de markt zal dat zelf ook gaan doen. Maar het opleggen van de minister is prima om verder digitaal te worden de hele wereld alle media is digitaal geworden dus radio moet ook. Gekke is dat overal in de wereld gebeurd het maar in Nederland kan het weer niet erg jammer.

De clausulering met betrekking tot de regio-gerichtheid blijft echter ook vanaf 2017 van kracht. Wat vind je daarvan?
“Inzake het in stand houden van de regio gerichtheid staat dit haaks op digitalisering ​waar de gebieden groter worden. De wereld wordt groter en onze samenleving veranderd daar horen ook andere gedragsregels bij. Iemand maakt zich druk dat RTV Noord te horen is op de kabel of op DAB in Amsterdam. RTV Utrecht kun je op FM in zeven provincies beluisteren en RTV Noord Holland is van Groningen tot Rotterdam te horen daar maakt ook niemand zich druk om.”

“Laat ik vooropstellen ik ben een regionale commerciële radiozender en dat zou ik ook nooit anders willen. Ik wil met mijn zenders niet landelijk gaan programmeren we zijn goed in onze gebieden met verschillende edities en versies. Dat gebieden groter worden heeft ook voor onze zenders ook een nadeel iemand in Amsterdam wil niet luisteren naar commercials, promo’s evenementen etc. uit Groningen of anders om.”, aldus Silvius tegenover MediaMagazine.nl.

Promotiefilm DAB+ van RADIONL: Het gemak van DAB+

Dekkingskaart DAB+:

 

Tags voor dit artikel

1 Reactie

  1. vheerden

    ik vindt het belachelijk dat de consument weer extra op kosten wordt gejaagt terwijl de autoradio fm nog perfect werkt geen gekraak en een perfect geluid.
    van mij hoeft dit allemaal niet , ik vindt wel een andere oplossing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.