Grote stijging verkoop nieuwe auto’s met DAB-radio in Europa

De verkoop van nieuwe auto’s met een DAB-radio aan boord in Europa is het afgelopen jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van 2015. Dit is woensdag bekend gemaakt tijdens het WorldDAB Automotive Event in het Duitse München. Het gaat om een groeicijfer gemeten in onder andere Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Noorwegen en Zwitserland.

Stijging

In Noorwegen, waar sinds begin dit jaar een start is gemaakt met afschakelen van de analoge uitzendingen via de FM, is bij 98 procent van de nieuwe auto’s een DAB+-radio aanwezig. In het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage op 87 procent en in Zwitserland op 66 procent. In Zwitserland zijn er plannen om vanaf 2020 een start te maken met afschakelen van de uitzendingen via de FM. Tijdens het evenement zijn geen exacte cijfers voor Nederland bekend gemaakt.

Tevreden

Volgens een onderzoek gehouden in opdracht van WorldDAB zijn automobilisten tevreden over het gebruik van DAB+: het gebruiksgemak is eenvoudiger ten opzichte van FM al zijn er bij de gebruikers nog wel onduidelijkheden over de verschillende termen die voor digitale radio via de ether worden gebruikt.

DigitalRadio NL

In Nederland wordt digitale radio via de ether aangeduid met DigitalRadio NL. Onlangs heeft DigitalRadio NL een nieuwe reclamecampagne gelanceerd om digitale radio weer onder de aandacht te brengen.

Sociale media: