Aanbieder KPN groeit harder de concurrent Ziggo in de Nederlandse breedbandmarkt. Ziggo is de grootste aanbieder met een winst van 0,3 procentpunten marktaandeel in 2017. De kabelaanbieder komt uit op 43,4 procent. KPN groeide harder met 0,6 procentpunten naar 41 procent. Dit blijkt uit cijfers van Telecompaper.
Overname
De groei komt door de overname van Solcon in het derde kwartaal, zonder de overname zou KPN’s marktaandeel 0,1 procentpunt lager uitkomen.
Groei
De Nederlandse markt voor vast breedbandinternet is in 2017 met 1,2 procent gegroeid naar meer dan 7,4 miljoen aansluitingen. In het vierde kwartaal was de groei 0,4 procent blijkt uit het kwartaalrapport over de breedbandmarkt van Telecompaper.
Kleinere aanbieders
Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere breedbandspelers, waaronder de fuserende operators Tele2 en T-Mobile. Tele2 is op de breedbandmarkt de grootste ‘kleine’ aanbieder, met 4,1 procent. Dat is wel 0,3 procentpunten minder dan in 2016. T-Mobile is juist gegroeid in 2017 (met 0,4 procentpunten) en kwam eind 2017 uit op 2,6 procent. Ook bij elkaar opgeteld blijven de twee operators ver achter op Ziggo en KPN, met samen nog geen 7 procent marktaandeel.
Kabel blijft marktleider
Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met iets meer dan 46 procent. DSL volgt met iets meer dan 38 procent, 0,7 procentpunt minder dan in 2017. Glasvezel komt uit op een marktaandeel van 15,6 procent.