Het aandeel Nederlandse huishoudens zonder traditionele tv-aansluiting gaat richting de vijf procent, een stijging van vijftig procent ten opzichte van twee jaar geleden. Dit blijkt uit het Video Behaviour of Dutch Consumers rapport van Telecompaper over het eerste kwartaal van 2018. Waar het aantal tv-aansluitingen afneemt, groeien de klantaantallen van Videoland en Netflix steeds verder.
Jonge huishoudens
Het zijn vooral de jonge huishoudens tussen de 20 en 30 jaar die geen tv-abonnement meer hebben, maar de laatste kwartalen laten ook de huishoudens tussen de 30 en 50 jaar een stijging zien. Nederlanders zonder tv-abonnement lijken deze niet te vervangen door de in Nederland beschikbare online alternatieven voor het kijken van Live TV.
Netflix en Videoland
Vooral diensten die series en films aanbieden stijgen in populariteit. Inmiddels heeft 35 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot Netflix, onder de 20-30 jarigen is dit zelfs 65 procent. Ook Videoland laat de laatste tijd grote groeicijfers zien. Op dit moment heeft zes procent van de huishoudens toegang tot de (exclusieve) content van RTL via deze dienst.
Sportpakketten groeien
Zowel FOX Sports als Ziggo Sport Totaal groeien in bereik. Twaalf procent van de Nederlanders heeft toegang tot FOX Sports Eredivisie en nog eens vijf procent ontvangt Ziggo Sport Totaal. De laatste laat vooral de afgelopen kwartalen een groei zien. Door een combinatie van Ziggo TV- en internetdiensten met een Vodafone mobiel abonnement kunnen klanten dit sportpakket gratis aanzetten.
Meer over het Dutch Consumers rapport van Telecompaper vind je hier.