De NPO Radio 2 Top 2000 is eind vorig jaar door 76% van de Nederlandse bevolking (10 jaar en ouder) gevolgd via radio, tv, online en social media.
Onderzoek
De ’lijst der lijsten’ bereikt hiermee een zeer breed publiek aldus de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek van het bedrijf RadioCall. RadioCall heeft dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de publieke omroep.
Meer vrouwen
Volgens het onderzoek wist de 19e editie van de ‘lijst der lijsten’ meer vrouwen aan zich te binden dan in 2016, waardoor in 2017 ongeveer evenveel vrouwen als mannen zijn bereikt.
Totale bereik
Ook in leeftijdsgroep 35-54 jaar is het totale bereik van de Top 2000 (radio, tv, online en social media) ten opzichte van 2016 gestegen, met 8%. Luisteraars tussen de 35 en 54 jaar koppelen de Top 2000 vooral aan begrippen als ’liefde voor muziek’, ’authentiek’ en ’verbindt de samenleving’. Het totale bereik van de Top 2000 steeg van 10,5 miljoen mensen in 2016 naar 11,3 miljoen afgelopen jaar.
“Voor iedereen”
Zendermanager Jan-Willem van Engelen van NPO Radio 2 is blij met deze cijfers. “Goed om te zien dat ons publiek is gegroeid. De Top 2000 is echt van en voor iedereen. Een mooier compliment kan een publieke radiozender zich eigenlijk niet wensen.“, aldus Van Engelen in het persbericht.