De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan vanaf 1 augustus geen actuele reisinformatie meer publiceren via NOS Teletekst. Dit bericht de website Treinreiziger.nl.
“Nauwelijks meer gebruikt”
Volgens de website wordt het vooral voor reizigers zonder internet moeilijker om aan actuele reisinformatie te komen. Volgens NS wordt reisinformatie op Teletekst nauwelijks meer gebruikt. Het spoorbedrijf was enige tijd geleden als gestopt met informatie over werkzaamheden op NOS Teletekst. Per augustus worden ook actuele verstoringen niet meer gepubliceerd op pagina 751 van NOS Teletekst.
Beter alternatief
Een woordvoerder van NS durft niet te zeggen hoeveel reizigers nu nog gebruik maken van Teletekst. “Het gaat om relatief weinig reizigers. Bovendien blijkt uit cijfers van de NOS dat driekwart van de nu toch al kleine aantallen de pagina opvraagt via internet. Voor hen is de NS app een beter alternatief” zegt NS woordvoerder Martijn Kamans.
Negatief
Reizigersvereniging Rover kan leven met het stopzetten van de berichtgeving van storingen op NOS Teletekst. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV is echter negatief over het NS plan.: “Ten eerste wordt Teletekst, en met name de Teletekst-app vaak geraadpleegd. En ten tweede gaat er geen dag voorbij zonder grote storingen aan infrastructuur en treinen, die vele tienduizenden reizigers raken” reageert voorman Rikus Spithorst van de Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV
Afbouw
In landen om ons heen worden teletekst-diensten langzaam afgebouwd. De Britse BBC is al enige jaren geleden gestopt met BBC Ceefax. Onlangs is de Vlaamse openbare omroep VRT gestopt met haar diensten via Teletekst. De NOS heeft geen plannen om de dienst stop te zetten. De regionale omroep RTV Noord-Holland en lokale omroep AT5 zijn wel gestopt met haar Teletekst-diensten.
Tweets:
NS stopt met teletekst pagina 751 😭😭 pic.twitter.com/nei8kEgyU2
— Barbera Bikker (@bikstra) July 22, 2016
NS stopt met reisinformatie op teletekst https://t.co/6ieLuFt8ag
— Treinreiziger.nl (@treinreiziger) July 22, 2016
De informatie is vaak lastig te vinden, ook op de app. Teletekst verwijst naar de app en vervolgens is het flink zoeken geblazen naar de juiste informatie…