De netto radioreclamebestedingen in het derde kwartaal van 2015 bedragen ruim 42 miljoen euro. Dit is 2,5 miljoen minder dan in dezelfde periode van 2014. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Daling in derde kwartaal
De spotbestedingen in het derde kwartaal van 2015 komen uit op 39,5 miljoen euro, een daling van 2,8 miljoen euro. In tweede kwartaal had de markt te maken met een stagnering van de bestedingen. De non-spotbestedingen stijgen wel in het derde kwartaal, namelijk met 0,3 miljoen naar bijna 2,6 miljoen euro.
Kruidvat grootste radioadverteerder
Kruidvat is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal. Renault stijgt naar de tweede plaats (was nummer 93 in 2014) en Ziggo zakt een plaats naar de derde positie. Retail is veruit de grootste branche op radio en transport is een goede tweede. Deze twee branches hebben in het derde kwartaal van dit jaar respectievelijk 16,7% en 15,4% meer op radio besteed. De nummer drie qua branches, financiële dienstverlening, is juist flink gedaald, met 16,6%.
Meer adverteerders
Het aantal adverteerders is toegenomen van 815 vorig jaar naar 862 dit jaar. “Het aantal adverteerders is flink gestegen en we zien in de laatste luistercijfers ook een toename van het aantal luisteraars, dit biedt perspectief voor groei”, aldus Liedewij Hentenaar, directeur RAB in een persbericht. Het complete persbericht vind je hier.