Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Shell blijkt dat automobilisten gelukkiger zijn in de auto wanneer er tijdens de rit naar humor wordt geluisterd. Het onderzoek werd in opdracht van de olieproducent gehouden onder enkele honderden automobilisten.
Relaxter
Uit het onderzoek komt naar voren dat automobilisten relaxter zijn wanneer ze luisteren naar ontspannende programma’s. Ook factoren als goed eten en drinken en een goede nachtrust zijn factoren waarbij een automobilist zich ontspannender voelt.
Comedy
Het luisteren naar een ochtendshow waarin wordt gelachen kan dus meehelpen om de automobilist meer ontspannen in de auto te laten rijden. “Kracht van comedy: automobilisten voelen zich gelukkiger wanneer zij naar comedy luisteren tijdens hun ritten dan wanneer zij dit niet doen.”, aldus één van de conclusies van het onderzoek.
Onderzoek
Het ‘Shell Drives You’ emotion tracking onderzoek is in Nederland uitgevoerd in april en mei 2017 door onderzoekers van Goldsmiths, University in Londen. Het onderzoek is onderdeel van een internationaal onderzoek dat ook in negen andere landen wordt uitgevoerd. Aan het onderzoek in Nederland deden 320 automobilisten mee en er zijn ruim 2500 ritten onderzocht om de link tussen emoties op de weg en prestaties & efficiëntie op de weg vast te leggen.
Data
De data zijn, door middel van een wearable, een chatbotapp en driver performance technologieën in de Shell Motorist App, verzameld om het verband tussen emoties en prestaties op de weg te analyseren. Daarnaast is ook het effect van omgevingsfactoren als slaap, geur, luisteren naar comedy, weer en verkeer gemeten.
Uniek
Dr. Chris Brauer, Director of Innovation van Goldsmiths, University of London: “Het unieke aan dit rijgedragexperiment is dat we automobilisten hebben kunnen observeren tijdens hun dagelijkse ritten. Op basis van de verzamelde data kunnen we concluderen dat Nederlandse automobilisten met veerkrachtige persoonlijkheden de meest soepele rijstijl hebben en ambitieuze mensen de meest efficiënte chauffeurs zijn.”
Meer over het onderzoek vind je hier.
Sociale media:
Onderzoek met wearable technology laat zien wat de invloed is van dorst, trek, slaap, weer of muziek op je rijgedrag https://t.co/BQOrbP8oyI pic.twitter.com/iqN5KLlogW
— Shell Nederland (@Shell_Nederland) May 22, 2017