Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse televisiemarkt is gegroeid ten koste van kabelaar Ziggo. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt
KPN groeit
KPN had aan het einde van het derde kwartaal van 2015 een marktaandeel van 28 procent van het aantal tv-aansluitingen, een groei van 0,4 procentpunt, terwijl het marktaandeel van Ziggo met 0,5 procentpunt daalde naar 52,8 procent. Ziggo heeft moeite om de gelijkmatige daling van het marktaandeel van kabel te stoppen, aldus de onderzoekers. Van het nieuwe Ziggo Sport-kanaal, dat exclusief voor tv-abonnees van Ziggo is gelanceerd, wordt verwacht dat het kan helpen om de daling van het aantal klanten te vertragen en misschien zelfs kan leiden tot groei van het aantal digitale tv-klanten.
KPN heeft gebruikgemaakt van de moeilijkheden die ontstonden na het samengaan van Ziggo met UPC, eerder in 2015. De belangrijkste uitdager op de televisiemarkt eindigde het kwartaal met 2,199 miljoen tv-klanten, inclusief 1,795 miljoen geabonneerd op KPN’s IPTV-dienst. Op de digitale tv-markt won KPN 0,5 procentpunt marktaandeel in het derde kwartaal, naar een totaal van 31 procent.
Ziggo blijft grootste
Ondanks het verlies van klanten is Ziggo nog steeds leider op de tv-markt met 4,14 miljoen tv-klanten aan het einde van september 2015. Het aantal digitale tv-klanten van Ziggo daalde voor het derde kwartaal op rij naar 3,336 miljoen, goed voor een marktaandeel van 48 procent op de digitale tv-markt.
Nederlandse tv-markt
De totale Nederlandse tv-markt daalde met 9.000 aansluitingen naar 7,84 miljoen eind september 2015, waarbij digitale tv een aandeel had van 88 procent. Digitale televisie groeide met 0,4 procent in het kwartaal en analoog-only daalde met 4,2 procent. Telecompaper schat dat de omzet uit tv-abonnementen voor de massamarkt 449 miljoen euro bedroeg in het derde kwartaal, stabiel vergeleken met het tweede kwartaal.
TV-markt zal blijven dalen
Voor de vijf jaar tot 2019 wordt verwacht dat de totale tv-markt zal blijven dalen met een gemiddelde daling van 0,5 procent per jaar voor alle televisie-aansluitingen. Bijna alle Nederlandse huishoudens hebben al een tv-aansluiting en steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een tweede tv, om in plaats daarvan tv en video te kijken via tablets, laptops en andere apparaten.