3FM Serious Request 2012 bereikte in december een recordaantal van 12,1 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en online/mobiel. Dit is 84% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. In 2011 was dit 82%. De bekendheid van de crossmediale inzamelingsactie in 2012 is toegenomen tot 88 %. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van 3FM uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van comScore DAx.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2012 plaats in Enschede. DJ’s Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom maakten zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Oude Markt zes dagen lang radio, tv en waren online te volgen. Maar liefst 500.000 mensen brachten die week een bezoek aan de Oude Markt. De actie bracht in totaal een recordbedrag van € 12.251.667,- op, bijna 3,6 miljoen euro meer dan vorig jaar door het Nederlandse publiek bijeen werd gebracht. De € 12.251.667,- wordt aangewend voor de hulpverlening van het Rode Kruis om de wereldwijde babysterfte terug te dringen.
Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: “3FM Serious Request is niet om records te breken, maar om aandacht te vragen voor een stille ramp. We hebben aandacht gevraagd voor wereldwijde babysterfte, een stille ramp die elke 6 seconden een slachtoffertje maakt. De records die we met de opbrengst en het bereik behalen is voor mij, als 3FM zendermanager, vooral een krachtig signaal dat het maatschappelijke draagvlak voor deze actie groot is. Dit draagvlak zorgt voor het fantastische bedrag dat onze luisteraars en kijkers bijeen hebben gebracht. Maar liefst 84% van de Nederlanders van 10 jaar en ouder heeft 3FM Serious Request gevolgd. 67% van de ondervraagde jongeren, mensen in de leeftijd van 10 tot 34 jaar, geeft aan door de actie aan het denken te zijn gezet en dat is van belang, 87% van de jongeren vindt dat 3FM Serious Request een positieve invloed heeft op de samenleving en 84% ziet een verbindend en verbroederend effect. Ik wil iedereen die zich heeft ingezet van harte danken en hoop dat we in 2013 in Leeuwarden weer op veel steun mogen rekenen.”
Het totaalbereik van 3FM Serious Request is gegroeid naar 12,1 miljoen mensen. Vorig jaar was dat 11,8 miljoen. Op alle platforms is sprake van een toename en de cross-medialiteit van 3FM Serious is toegenomen. De actie van 2012 bereikte 7,6 miljoen radioluisteraars, 8,4 miljoen televisiekijkers, 1,8 miljoen internetgebruikers en 488.000 mobiele telefoongebruikers. (Persbericht)