De autoradio blijft veruit het populairste apparaat om radio mee te luisteren in Nederland. Het aandeel nam ik 2015 zelfs toe tot 60,3 procent. Via DAB+ wordt er nog beperkt geluisterd naar de radio. Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) over 2015.
Autoradio
In 2015 bereikte het medium radio elke week 89,4% van de Nederlanders, deze 13,2 miljoen mensen luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag. Live radio is het meest dominante audioformat; radio is 82% van het totale audio luistervolume in 2015, aldus het rapport. De autoradio blijft het populairste apparaat om radio mee te luisteren (60,3 procent) gevolgd door de radio/stereo-installatie (50,9 procent) en het televisietoestel (21,1 procent).
DAB+ nog gering
Met ingang van 1 januari 2015 wordt er in de vragenlijst van het MSS gevraagd of dat men weleens radio luistert via DAB+. De penetratie is in 2015 nog gering. Van alle personen van 13 jaar en ouder geeft 2,8% aan dat weleens gedaan te hebben. Dit percentage is het hoogst onder mannen (3,8%), 50-64 jarigen (3,6%) en hoger opgeleiden (3,2%).
Mobiele apparaten
Het gebruik van mobiele apparaten om radio te luisteren zoals de smartphone, de laptop en de tablet is onder jongeren hoger dan onder ouderen. Het weleens luisteren via de smartphone is voor 13+ jarigen met 14,1% flink gestegen ten opzichte van 2014 (12,5%). Onder 13-19 jarigen is dat in 2015 31,2% en onder 20-34 jarigen 22,1%. Ook radio luisteren via de tablet is significant gestegen van 5,4% in 2014 naar 6,8% in 2015. En dat ligt niet hoger onder 13-19 jarigen maar juist onder 20-34 en 35-49 jarigen, respectievelijk 8,5% en 10,1% in 2015.
Media Standaard Survey
Het Media Standaard Survey (MSS) wordt gemaakt in opdracht van de organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO (Nationaal Luisteronderzoek), NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia), SKO (Stichting Kijkonderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) hebben voor de vijfde keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht. In de rapportage komen resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde.
Het gehele rapport vind je hier.