Publieke omroep AVROTROS heeft deze week de magische grens van 100.000 abonnees op YouTube bereikt. “De omroep is de eerste analoge omroep van Nederland die deze mijlpaal behaalt”,aldus de fusieomroep. Het officiële account van AVROTROS, te volgen via youtube.com/avrotros, is sinds begin 2006 actief op het videoplatform. De exclusieve online content wordt dagelijks aangevuld en heeft inmiddels een totaal aantal views van 79 miljoen.
Doelstelling
Het succes op YouTube past binnen de doelstelling van AVROTROS om als crossmediale omroep een breed publiek te bereiken. Remco van Leen, mediadirecteur AVROTROS: “Met meer dan 100.000 abonnees op ons YouTube-kanaal heeft AVROTROS een bijzondere mijlpaal bereikt. Het is als omroep belangrijk om mensen aan je te binden met goede content. Dit kan via verschillende distributiekanalen. Ons YouTube-kanaal blijkt daar een zeer succesvol voorbeeld van te zijn”.
Strenge regels Youtube bij NPO
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft zelf enorm strenge regels en eisen voor omroepen om content op YouTube te plaatsen. Gehele programma’s mogen alleen via NPO.nl worden teruggekeken. Websites van omroepen of programma’s mogen zelf geen programma’s online zetten. Youtube wordt door de NPO zelfs gezien als concurrentie voor de eigen on-demand diensten.
Sociale media
Omroep AVROTROS is nu actief op verschillende sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Het populaire Snapchat is hier onlangs aan toegevoegd. Zo konden kijkers vorige week nog via deze applicatie het jaarlijkse Gouden Televizier-Ring Gala volgen.