Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het marktaandeel van KPN in de breedbandmarkt groeit en concurrent Ziggo nadert. De groei van het marktaandeel van KPN komt voornamelijk door de overname van de provider Solcon.
Minimale groei
De Nederlandse markt voor vast breedband internet heeft volgens het onderzoek van Telecompaper in het derde kwartaal van 2017 een minimale groei doorgemaakt. Het aantal aansluitingen steeg met 0,3 procent naar 7,376 miljoen ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. Geen geringe prestatie op een verzadigde markt, zo concludeert het marktonderzoeksbureau.
Het aantal kabel- en glasvezelaansluitingen steeg genoeg om de voortgaande daling bij DSL (koper) te compenseren. Voor heel 2017 verwacht Telecompaper een groei van 1 procent jaar-op-jaar. KPN nadert Ziggo in marktaandeel.
Minder groei glasvezel, ADSL blijft dalen
De groei bij glasvezel was in het derde kwartaal wel minder dan in voorgaande kwartalen – 8.000 nieuwe breedbandklanten – maar bij kabel versnelde de groei naar 17.000 aansluitingen. Dit is veel meer dan in Q2 (+2.000) en Q1 (+9.000). Het aantal breedband via DSL (koper)-aansluitingen blijft dalen, maar de geringe daling met 1.000 in Q3 is een stuk lager dan in de kwartalen ervoor.
Marktverzadiging
Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in het vierde kwartaal voldoende zal zijn om voor heel 2017 uit te komen op groei van 1 procent ten opzichte van 2016. Dat is wel flink minder dan de 2,6 procent groei in aantal aansluitingen vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaak van de vertraging is zoals te verwachten de marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van inmiddels 94,1 procent.
Kabel blijft veruit marktleider
Per breedbandtechnologie bekeken, blijft kabel marktleider met 3,39 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide licht naar 1,13 miljoen aansluitingen aan het einde van Q3 2017.
KPN wint marktaandeel
Het marktaandeel van KPN groeide met 0,7 procentpunten in het derde kwartaal naar 41,2 procent. Dit is hetzelfde niveau dat KPN in begin 2011 had, voordat Ziggo (wanneer de aansluitingen van UPC hierbij worden opgeteld) begon aan de opmars naar de nummer 1-positie. De kabelaanbieder behoudt deze positie overigens in Q3 2017 met 43,6 procent aandeel.
Overname
De groei van KPN’s marktaandeel is niet autonoom, maar komt vooral door de overname van de zelfstandige ISP Solcon in juli 2017. Dat leverde KPN 47.000 nieuwe breedbandklanten op. Daarnaast groeide het breedbandtotaal van KPN en haar merken XS4ALL, Telfort ook nog met 11 duizend nieuwe aansluitingen.
Meer over het onderzoek van Telecompaper vind je hier.