Consumentenbond: Viaplay belooft klanten te compenseren

Viaplay gaat klanten die daar recht op hebben compenseren voor de problemen met de streamingdienst. Dat heeft het bedrijf aan de Consumentenbond toegezegd aldus de bond op haar website. Viaplay heeft ook heeft een telefoonnummer geopend waar consumenten met klachten terecht kunnen.

Klachten

Bij de Consumentenbond zijn al veel klachten binnengekomen over de streamingdienst. Vooral Formule 1-fans klagen al maanden veel over haperende verbindingen en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. Daarnaast het feit dat Viaplay de schuld voor de problemen vrijwel altijd bij consumenten legt. De Consumentenbond riep Viaplay op actie te ondernemen. De streamingdienst beloofde onderzoek te doen naar de klachten.

Compensatie

Consumenten hebben recht op een goedwerkende streamingdienst van Viaplay. Werkt de dienst niet goed, dan moet het bedrijf dat oplossen. Lukt dat niet, dan hebben klanten recht op compensatie. Dat kan een prijsverlaging zijn voor de periode dat de dienst haperde. Consumenten kunnen er ook voor kiezen hun abonnement te beëindigen. Ze moeten dan ook hun geld terugkrijgen.

Bewijs

Om in aanmerking te komen voor compensatie moeten consumenten kunnen bewijzen dat de dienst niet goed werkt. Én aantonen dat hun apparatuur en netwerk aan de vereisten voldoen. Daarom adviseert de Consumentenbond klanten om vast te leggen dat de streamingdienst problemen geeft. Dat kan bijvoorbeeld door een foto of een filmpje van hun scherm te maken. De vereisten voor de netwerkverbinding en de apparatuur zijn te vinden op de website van Viaplay. Consumenten kunnen zelf hun internetsnelheid testen.