Kort medianieuws 26 juni 2012

kranten

  • Alleen NRC Handelsblad zag de totaal betaalde gerichte oplage stijgen in het eerste kwartaal van 2012 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld daalden de landelijke dagbladen 3,7 procent in oplage.  Lees verder
  • Radio 538, Radio 10 Gold en JuizeFM verliezen hun radio-aanduidingen, vertelde directeur Jan-Willem Brüggenwirth op het MPJC. De zenders gaan ook de tv op, Radio 538 heeft dat al gedaan en 10 Gold TV wordt nog gelanceerd Lees verder
  • De Golden Girls komen terug op televisie. RTL 4 is een Nederlandse remake aan het maken. Eind augustus is de eerste aflevering te zien. Lees verder
  • Harde cijfers van radiocriminaliteit zijn lastig te vinden, maar het aantal mobiele zendmasten dat op afstand kan worden aangestuurd, groeit. Lees verder
  • Gratis dagblad Metro komt deze zomer twee weken lang niet uit. Dat is besloten in goed overleg met de redactie, laat directeur Tim Scholte dinsdag weten. Lees verder
  • Middelmatige tv-series zijn er legio. Gelikte Hollywooddrama’s; prachtig gemaakt, makkelijk te volgen. Voor de meer kritische kijker is er HBO, de veelgeroemde maker van kwaliteitsseries. Het is dan ook op basis van de eerste aflevering onbegrijpelijk dat het gloednieuwe, flink gehypte The Newsroom dáár door de keuring is gekomen. Lees verder
  • De ANWB en TomTom bundelen hun krachten op het gebied van verkeersinformatie. Hierdoor kunnen automobilisten in Nederland betere informatie over de toestand op de wegen krijgen. Dat maakte TomTom dinsdag bekend. Lees verder
  • Het is misschien de laatste keer, de snelheidsverhoging die KPN gisteren voor zijn Internet Premium abonnement aankondigde. Dat abonnement gaat van 50 naar 80 Mbps, waarmee het telecombedrijf weer heel even op gelijke voet staat met de kabel. Lees verder
  • Ceo Rupert Murdoch wil mediaconcern News Corp opsplitsen in twee bedrijven. De uitgeverij moet worden gesplitst van de entertainmenttak, waardoor de bedrijven geen last meer hoeven te hebben van elkaars schandalen. Lees verder
  • De online muziekdienst Spotify is uitgegroeid tot de op één na grootste inkomstenbron voor de grote platenmaatschappijen. Wel is het gat met de nummer één, Apples muziekdienst iTunes, ‘extreem groot’. Lees verder
  • Maxime De Winne zal de hele zomer lang elke weekdag tussen 20 en 21 uur aftasten hoe Humo kan klinken op de radio. HumoRadio wordt de naam van het nieuwe radioprogramma. Het wordt volgende week voor het eerst uitgezonden. Lees verder
  • Ziekenhuisomroep Radio Anna gaat na veertig jaar uit de lucht. In het nieuwe ziekenhuis bestaat geen behoefte aan een dergelijke voorziening, aldus de Raad van Bestuur. Maandagavond nam dj Jos Netten afscheid van de luisteraars met een nostalgisch programma vol plaatselijke artiesten en interviews met landelijke beroemdheden. (Brabants Dagblad)
  • De Wageningse dj Ingrid Perez is vanaf september elke ochtend te horen op 3FM. Van vier tot zes uur maakt zij het ochtendprogramma, dat nu nog door Bert van Lent wordt verzorgd. Lees verder
  • De Amerikaanse mediatycoon George Hearst is maandag op 84-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familiebedrijf, Hearst Corp, bekendgemaakt. Hearst stond van 1996 tot zijn dood aan het roer van de onderneming. Lees verder
  • De NOS heeft enkele cijfers bekend gemaakt met betrekking tot het gebruik van de NOS Sport app voor connected TV’s. Lees verder
  • Nog voordat iedereen de functie heeft gebruikt of voorbij had zien komen in het nieuws heeft Facebook zijn nieuwste mobiele functie, binnen 24 uur, al weer uit de lucht gehaald. Lees verder
  • De abonnees van UPC in onder meer Eindhoven, Arnhem en Nijmegen hebben er een nieuwe cultuurzender bij. Met ingang van woensdag 27 juni 2012 maakt de klassieke muziekzender BravaNL deel uit van het analoge basispakket in de regio’s Zuidoost-Brabant, Gelderland Zuid en Gelre West. Tevens is de zender deze maand opgenomen in het digitale basispakket van CAI Harderwijk. De komst van BravaNL volgt op een positief advies van de programmaraden in deze regio’s. De succesvolle cultuurzender, die inmiddels nagenoeg landelijke dekking geniet, ziet haar bereik hiermee groeien tot ruim 3 miljoen abonnees.
  • De strijd tussen Studio Voetbal en VI Oranje is nog niet beslist, maar NOS en RTL maken zich alweer op voor een nieuwe kijkcijfermeting. De komende weken staan Nederland 1 en RTL 4 in het teken van de Tour de France. Lees verder
  • Nederland wordt steeds afhankelijker van telecommunicatie, en daar zou iedereen zich van bewust moeten zijn. Die conclusie staat in het dinsdag verschenen jaarverslag over 2011 van netwerkenwaakhond Agentschap Telecom Lees verder