Telecombedrijf KPN heeft in het derde kwartaal bijna eenderde minder winst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstdaling wordt voor een deel veroorzaakt door zware concurrentie van kabelbedrijven. Dit bericht de NOS op haar website.
Consumenten gebruiken vaker internet om berichten naar elkaar te sturen dan sms. KPN heeft verder veel meer geld gestoken in het terughalen van klanten die naar de concurrentie waren overgestapt. Bij het Duitse dochterbedrijf van KPN groeide de omzet minder hard dan verwacht. In België ging het de afgelopen drie maanden beter. Uiteindelijk kwam de winst uit op 250 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2011 maakte KPN nog 368 miljoen euro winst.
Aantal klanten breedband bij Consumenten gestegen
KPN’s breedband marktaandeel is in het derde kwartaal gestabiliseerd op ongeveer 39% en het aantal breedbandklanten steeg, voor het eerst in jaren, autonoom met 18.000. Deze stijging kwam doordat er meer glasvezelklanten werden aan gesloten en door goede prestaties van Telfort. De groei in interactieve televisie zette ook in het derde kwartaal door. Er kwamen 88.000 nieuwe iTV abonnees bij; KPN heeft inmiddels 1,6 miljoen televisieklanten. Het televisie marktaandeel steeg in het kwartaal naar 20%, vergeleken met 17% een jaar eerder. KPN sloot in het derde kwartaal 34.000 nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 198.000 glasvezelklanten, wat resulteert in een FttH penetratie in KPN’s glasvezelgebieden van 18%. Deze klanten nemen in de regel meerdere diensten af. Het aantal klanten met een alles-in-één-pakket steeg in het derde kwartaal met 63.000 naar 816.000. In het derde kwartaal lanceerde KPN de mogelijkheid om interactieve televisie te kunnen kijken op de smartphone. De Nederlandse Mededelingsautoriteit (NMa) heeft op 17 oktober 2012 zijn goedkeuring verleend aan KPN’s overname van vier Reggeborgh-glasvezeldienstverleners. De overname zorgt voor een stijging in breedband marktaandeel tot 41%.
Reactie Eelco Blok, CEO KPN
“In het licht van onzekere en uitdagende economische omstandigheden zagen we een gemengd beeld bij de prestaties binnen de Groep in het derde kwartaal. We liggen op schema wat betreft onze 2012 doelen voor de marktaandelen in Nederland, waar we doorgaan met de upgrade van onze mobiele en vaste netwerken, om diensten met de hoogste kwaliteit te kunnen leveren aan onze klanten. Onze klantgerichtheid zien we terug in stijgende Net Promotor Scores. In Duitsland is de concurrentie op prijs echter toegenomen in de laatste kwartalen wat leidt tot een afname van de omzetgroei van E-Plus. KPN Group Belgium heeft sterk gepresteerd in de eerste negen maanden van 2012. We zijn allemaal gefocust om onze activiteiten te versterken, te vereenvoudigen en te laten groeien en bevestigen onze verwachtingen voor 2012.Tegelijkertijd erkennen we dat in de komende periode de marktomstandigheden uitdagend zullen blijven. We zitten momenteel boven ons financiële raamwerk en verwachten dat dit de komende kwartalen zo zou kunnen blijven. KPN blijft streven naar een prudent financieel raamwerk, een goede balans tussen investeringen en uitkeringen aan aandeelhouders.”
Alle cijfers vind je hier