ADO 2017: “Live radioluisteren blijft ongekend populair”

De Nederlander luistert gemiddeld 190 minuten per dag naar audio. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76%) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12% luisteraandeel per dag.

ADO

Dat is de uitkomst van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) 2017 van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Dit onderzoek, uitgevoerd door GfK, brengt in kaart hoe lang we luisteren, met welk apparaat we luisteren, waar we naar luisteren en via welk distributiekanaal we luisteren.

Radio

Dagelijks luistert 60% van de populatie (13+) naar radio. Radio is daarmee veruit het grootste medium in het audiolandschap. De muziekdiensten volgen op gepaste afstand met een gemiddeld dagbereik van 15% en eigen muziek eindigt op de derde plek met 8% bereik.

Youtube

Nieuw in de metingen van ADO is YouTube als luisterkanaal. Het gemiddeld dagbereik van YouTube in dit kader bedraagt 7% en bezet daarmee de vierde en laatste plek in de audio ecologie. Zonder YouTube zou het luisteraandeel van lineaire radio 80% bedragen en is daarmee vergelijkbaar met de uitkomst van de vorige editie van ADO (2015). Toen werd een radio-aandeel van 82% gemeten.

Autoradio

De autoradio en de stereo-installatie zijn de twee populairste apparaten van radioluisteren. Alhoewel bezit en gebruik van beide apparaten iets zijn afgenomen ten opzichte van ADO 2015, worden deze afname ruimschoots gecompenseerd door de opkomst en gebruik van de smartphone als radioapparaat.

Inmiddels wordt de smartphone door 26% gebruikt om naar de radio te luisteren. De laptop en de tablet kennen ook een hoge penetratie, maar zijn met 20% en 12% minder populair als radioapparaat.

Koptelefoon

Ruim een derde van de populatie luistert weleens naar de radio via een koptelefoon of oordopjes. De smartphone is hierbij het meest gebruikte device (58%), gevolgd door de laptop/netbook met 28%. Het gemiddeld ‘luisteraandeel’ van de koptelefoon en oordopjes bedraagt 8%, circa een kwartier per dag.

Doel

Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De meetperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.