“Minder geld voor NPO door lagere inkomsten STER”

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) dreigt vanaf volgend jaar minder geld te krijgen doordat er minder reclame-inkomsten worden binnengehaald. Dit schrijft minister Slob van Media in een brief over de mediabegroting aan de Tweede Kamer. “Als er niets verandert, loopt het budget van de NPO in 2019 terug met circa 60 miljoen”, aldus Slob in de brief.

Online

Adverteerders kiezen steeds vaker voor online reclame in plaats van de tv-reclame. Voor komend jaar verwacht Slob dat de NPO ruim 28 miljoen euro tekort komt door de afgenomen inkomsten van de STER (Stichting Ether Reclame). STER verzorgt in Nederland reclame bij het Nederlands publiek omroepbestel.

Bodem bereikt

Tot en met 2018 kunnen de tegenvallers worden gecompenseerd uit de Algemene Mediareserve, een pot waarin de omroepen jaarlijks geld storten. De bodem daarvan is volgend jaar bereikt, laat de minister weten in de brief.

Meer geld van Ziggo en KPN

Uit de begroting van de NPO bleek eerder al dat de publieke omroepen nu probeert extra inkomsten binnen te halen bij distributeurs als KPN en Ziggo. De NPO wil ‘meer uit deze markt halen’ en wil nieuwe onderhandelingen voeren met distributeurs en rekent op ‘volledige steun van overheid en politiek’ de publieke omroep vindt dat de betalingen aan de NPO ‘niet in verhouding staan tot de winsten’ van distributeurs. In 2017 werden deze distributie inkomsten al verhoogd na heronderhandeling een ‘substantiële verhoging’ uit deze bron werd gerealiseerd.

“Wij herkennen beeld”

NPO-voorzitter Shula Rijxman over de brief van minister Slob aan de Tweede Kamer: ‘We herkennen het beeld dat minister Slob schetst van de dominantie van grote internationale platforms, met name ook als het gaat om het binnenhalen van advertentiegelden. Het grootste deel daarvan verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook. Teruglopende inkomsten maken dat het steeds moeilijker wordt voor de publieke omroep om zijn taak nog te kunnen vervullen voor het Nederlandse publiek. En de mogelijkheden om als niet-commerciële publieke omroep extra inkomsten te realiseren zijn beperkt”, aldus Rijxman.