(update) NLkabel, de branchevereniging van kabelbedrijven is zeer kritisch over de ontwikkelingen aangaande DAB+ in Nederland. Dit blijkt uit een reactie die ze heeft verstuurd aan het ministerie van Economische Zaken naar aanleiding van een consultatie over de verlenging van etherfrequenties.
Voorstander van digitalisering
NLkabel zegt digitalisering van de radiomarkt toe te juichen en noemt zich voorstander van digitalisering van etherradio. In de brief wijst Mathieu Andriessen, directeur van NLkabel er op dat het bezit van ontvangstapparatuur voor digitale etherradio bijzonder laag is; tussen 2011 en 2015 is het bezit van 3% naar 6% gegaan, waarbij slechts 2% van de Nederlanders volgens het algemeen geaccepteerde Nederlands Luisteronderzoek (NLO) via DAB+ luistert.
“Zieltogend bestaan”
Ondanks campagnes weet nog steeds driekwart van de Nederlanders niet van digitale etherradio / DAB+ af. NLkabel noemt dat een ‘zieltogend’ bestaan voor early adaptors en niet het in het consultatiedocument genoemde ‘momentum’ dat zou zijn gecreëerd opdat digitale radio ‘van de grond is gekomen’. De digitaliseringsdoelstelling is voor radio aldus niet behaald, zo stelt de brief. Ook wijst de branchevereniging van kabelbedrijven erop dat ook al is de outdoordekking van DAB+ naar 95% gegaan, de aanwezigheid van ontvanger is elders vele malen groter. Volgens NLkabel dient er een snellere afschakeldatum te komen en bekritiseerd ook de geluidskwaliteit.
Kwaliteit
De NPO-zenders zenden (behoudens NPO Radio 1 en NPO Radio 4) uit met een geluidskwaliteit van 96 kbits (AAC+), vergelijkbaar met FM. Commerciële zenders doen dit met wisselende kwaliteiten, maximaal 80 kbits (AAC+), mede omdat een tweede station moet worden uitgezonden (deze verplichting zal worden geschrapt). Kabelaars wijzen er op dat de geluidskwaliteit thans ‘echt ondermaats’ is vergeleken met de geluidskwaliteit van de gebruikte bitrates van de digitale radio-uitzendingen op de kabel en wordt hierin gesterkt door het onderzoeksrapport van Kwink die stelt dat wat betreft geluidskwaliteit en (innovatieve) content nog onvoldoende extra’s biedt om luisteraars te verleiden om de overstap te maken.
Afschakeldatum
De kabelaars vragen om een afdwingbare afschakeldatum en wijzen op hun eigen digitalisering die ruim 82% bedraagt en roemt het eigen succes dankzij ‘actief digitaliseringsbeleid’. NLkabel pleit voor een afschakeldatum die niet te ver naar achter wordt geschoven.
Ziggo
Aangezien Ziggo met 4,05 miljoen kabelklanten meer dan 90 % van de klanten omvat van van de bij NLkabel aangesloten kabelbedrijven; is duidelijk dat het standpunt van NLkabel in feite dat van Ziggo representeert. Terwijl NLkabel analoge distributie omschrijft als inefficiënt en minder ruimte voor innovatieve digitale diensten en nieuwe businessmodellen voor de content-industrie, heeft Ziggo (en haar voorgangers) er ruim 15 jaar over gedaan heeft om op het huidige niveau te komen. Ziggo heeft zelf nog steeds geen afschakelmoment voor analoge kabeltelevisie aangekondigd.
Mathieu Andriessen, directeur van NLkabel, stelt in een reactie aan deze website dat de van NLkabel met betrekking tot de ontwikkelingen van DAB+ afkomstig is van alle kabelbedrijven in Nederland en niet alleen het standpunt van kabelaar Ziggo vertegenwoordigd.
Laat NLKabel zich maar bezig houden met de eigen problemen op de kabel.