NPO: beter anticiperen op nieuwe manier van kijken en luisteren

De publieke omroep wil de komende jaren beter gaan anticiperen op de nieuwe manier van kijken. NPO.nl wordt uitgebouwd tot een mediaplatform met een ruimer programma-aanbod. Omroepen gaan online de interactie met het publiek rond hun eigen programma’s verder versterken. Dat zijn de kernpunten uit het Concessiebeleidsplan 2016-2020. Diverse themakanalen, zowel radio- als televisiekanalen, worden geschrapt zo blijkt uit het plan. In het nieuwe plan lijkt er nog veel macht bij de omroepen zelf te liggen. Toch is NPO-bestuurder Henk Hagoort blij met de gekozen toekomststrategie: “Een koers waarbij we samen inspelen op nieuw mediagedrag. We geven omroepen en programmamakers ruimte voor vernieuwing en zoeken nadrukkelijk meer interactie met de kijker en luisteraar.”

Aanbod NPO Gemist uitgebreid

Bovenop de huidige terugkijkmogelijkheden van NPO Gemist, kan het publiek straks meer programma’s terugkijken dan nu. Daarnaast kan NPO Plus (voor het terugkijken van alle programma’s tot een jaar) als aparte service worden afgenomen.

Aanbod omroepen blijft te zien via Facebook en Youtube

De omroepen maken de programma’s en blijven het gezicht naar de kijker. Zowel via eigen omroep- en programma-websites als op social media-platformen zoals Facebook en YouTube. De publieke omroep gaat zich in de komende jaren extra richten op zes typisch publieke omroep-genres: journalistiek, series en films van Nederlandse bodem, kinderprogramma’s, documentaires, educatie en informatie, muziek en kunst.

Nieuwe kanalen: NPO Plus, FunX Turkpop en NPO Nieuws en Evenement
NRC Handelsblad bericht op basis van het Concessiebeleidsplan 2016-2020 dat de NPO de komende vijf jaar 54 verschillende kanalen wil hebben om hun programma’s te verspreiden. Het gaat hierbij om 11 tv-zenders, 15 radiozenders, 22 online videoportals en 6 online radioportals. Vier kanalen zijn nieuw in dit aanbod: NPO Plus (los onderdeel van huidige NLziet), NPO3.nl (Online videoportal om meer jongeren te trekken), radiozender NPO FunX Turkpop en de radiozender NPO Nieuws en Evenementen.

Radio 6, Radio 2 Top 2000 en Nieuws 24 verdwijnen

Volgens NRC Handelsblad wil de NPO de komende vijf jaar 32 kanalen sluiten omdat de kanalen te weinig publiek trekken en overbodig zijn. Radio 6 is één van de kanalen die verdwijnt. Eén kanaal met nonstop soul en jazz blijft bestaan, als digitaal subkanaal van Radio 2. Daarnaast verdwijnen ook de radiozenders Radio 2 Top 2000 en Nieuws 24. Deze zenders zijn naast Internet nu ook nog via DAB+ te beluisteren. Daarnaast verdwijnen er 20 webradiokanalen waaronder Radio 4 Orgelradio, Zappelin Radio en Beam (EO/Gospel).

NPO Doc en Humor TV op zwart

Uit het Concessiebeleidsplan blijkt ook dat de digitale themazenders NPO Doc en NPO Humor TV ophouden te bestaan. Daarnast worden zeven online themaportals opgedoekt volgens NRC Handelsblad: Cultura, Wetenschap, Gezond, Geschiedenis, Doc, Spirit, Journalistiek.

De NPO heeft op haar website een korte brochure over het Concessiebeleidsplan online gezet. Het gehele plan vind je hier: http://pe-webservice.persgroep.nl/static/asset/2015/NPO_plan_10027.pdf