NPO-fonds vernieuwt regelingen voor drama en documentaire

Het NPO-fonds heeft deze week acht nieuwe regelingen geopend voor drama en documentaire. Het gaat om regelingen voor onder andere podcasts, webdrama, documentaireseries en een meester-gezel regeling voor scenarioschrijvers.

Overleg

De nieuwe regelingen – een pilot voor 2018 en 2019 – zijn tot stand gekomen in nauw overleg met meer dan vijftig makers, producenten, eindredacteuren en scenaristen.

Opvolger mediafonds

Het NPO-fonds startte begin 2017, als opvolger van het Mediafonds, dat eind 2016 haar deuren sloot ten gevolge van het wegvallen van de subsidie van het Rijk. Om niet verloren te laten gaan wat het Mediafonds in de 28 jaar van haar bestaan had opgebouwd, besloot de NPO vanaf 2017 16 miljoen uit eigen middelen vrij te maken om daarmee kwalitatief hoogwaardig drama- en documentaire-aanbod op radio en televisie blijvend te stimuleren.

Series

De gesprekken met makers, producenten, eindredacteuren en scenariste hebben geleid tot nieuwe regelingen voor onder meer documentaireseries, webdocs, webdrama, podcasts, impact, en één voor talentvolle beginnende scenarioschrijvers. De seriegedachte speelt bij nagenoeg alle nieuwe regelingen een rol.

“Behoefte aan verdieping”

In de gesprekken merkten we een groeiende behoefte aan verdieping, en aan het langer en met meer aandacht met iets bezig zijn. En om dat vervolgens met elkaar te delen. Zowel bij makers bij het publiek,” aldus Hanneke Bouwsema, algemeen secretaris van het NPO-fonds.

Drama-, documentaire en podcastseries springen in dat gat. Het gesprek daarover heeft soms een langere adem dan dat over een enkele documentaire. Als je een aflevering hebt gemist, of het nu de Luizenmoeder is of Schuldig of een podcastserie als Bob, kijk of luister je die sneller terug omdat je het er samen over wilt hebben.”, aldus Bouwsema.

Meer informatie over de nieuwe regelingen vind je hier.

Tags voor dit artikel