De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is een nieuwe campagne gestart om het doel van de publieke omroep nog duidelijker te maken. De campagne heeft de naam Open NPO. Inspiratie over de term Open lijkt te komen van de lokale omroep van Rotterdam: OPEN Rotterdam.
“Deur nog verder open”
“Met Open NPO zetten we de deur van de publieke omroep nog verder open, om echt iederéén te bereiken en een stem te geven”, zegt NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman. “Met onze pluriforme programmering bereiken we al vrijwel alle Nederlanders. We hebben een pitchmodule voor externe producenten en we laten in onze uitgebreide maatschappelijke verantwoording zien wat we voor Nederland betekenen. In 2019 komt daar een oproep aan het publiek bij om ons te verrassen met vernieuwende formats, waarmee we ook de mensen willen bereiken die ons nu nog niet zo goed weten te vinden.”
Campagnefilm
Open NPO is een campagne die sinds deze week vorm krijgt in een campagnefilm op alle tv-netten en social media kanalen van NPO. Ook wordt Open NPO de boodschap van bijvoorbeeld de feestdagencampagne in december en van thematische campagnes rond de programmering door het jaar heen.
OPEN Rotterdam
In Rotterdam wordt er door de lokale omroep van deze stad, OPEN Rotterdam, met een glimlach gekeken naar de campagne uit Hilversum. “Waar de lokale omroep groot in kan zijn” zegt zakelijk directeur Femke IJsinga-van Boxsel glimlachend. “We zien vaker ontwikkelingen waar wij mee beginnen later terug bij andere omroepen. Daar zijn we trots op”.
Geen naamsverandering
Ondanks de verwarring die er nu kan ontstaan door de dubbele slogan “OPEN NPO” en “OPEN Rotterdam” denkt de lokale omroep er niet over de naam te veranderen… “Wij waren immers eerst. We moeten gewoon goed onze eigen innovatieve koers blijven volgen om ons te blijven onderscheiden”, aldus een woordvoerder.