Regionale omroepen: Stichting ROOS gaat op in Stichting RPO

Per vandaag gaat de overkoepelende organisatie van publieke regionale omroepen, Stichting ROOS, in zijn geheel op in de Stichting RPO (Regionale Publieke Omroep).

Concessiebeleidsplan

Onlangs heeft de Stichting RPO aan demissionair staatssecretaris Sander Dekker het allereerste concessiebeleidsplan van de regionale omroep aangeboden. In dit concessiebeleidsplan wil de RPO samen met de dertien regionale omroepen in Nederland duidelijk maken waar zij voor staan: een professionele journalistieke media-organisatie die met korte lijnen naar de samenleving voor een basisnieuwsvoorziening in de regio zorgt.

Toekomst

In het concessiebeleidsplan staan de plannen van de regionale omroepen voor de toekomst. De regionale omroep wil in iedere regio hoogwaardige, cultuureigen en onafhankelijke journalistiek waarborgen. Ook wil de regionale omroep verslag doen als er bijzondere gebeurtenissen plaatsvinden. De komende jaren wordt volop ingezet op ‘online’ en interactie met het publiek.

Liefdevoorderegio.nl

Het volledige concessiebeleidsplan is te lezen op http://liefdevoorderegio.nl. Een belangrijke doelstelling in het concessiebeleidsplan is dat het bereik van de regionale omroep de komende jaren toeneemt; de regionale omroep wil dat meer mensen de verhalen van de omroepen zien, horen en lezen.

Samenwerking

Jack de Vries: “Zo zijn we in overleg met de NPO om de succesvolle samenwerking tussen de regionale omroepen en de NOS op NPO1 verder uit te breiden door zogeheten nieuwsvensters per regio rond het NOS-journaal te realiseren. Die regionale nieuwsvensters moeten er wat ons betreft wel zo snel mogelijk komen. Ook is naast de samenwerking tussen de regionale publieke omroepen onderling de samenwerking met de lokale omroepen een prioriteit om de nieuwsvoorziening op niet-landelijk niveau te versterken.”

ORN

Ook de verkoop van reclamezendtijd bij de regionale omroepen gaat veranderen. De ORN, Omroep Reclame Nederland, die momenteel de reclamezendtijd verkoopt voor de regionale omroepen gaat meer samenwerken met de STER. “ORN is in haar operatie aanzienlijk afgeslankt met nog meer focus op haar sales kerntaken. In dit verband hiermee, gaat ORN intensiever samenwerken met de STER”, aldus het persbericht.