Samenwerking noodzakelijk voor beter bereik 112

Telecomproviders en gemeenten moeten beter gaan samenwerken om de mobiele bereikbaarheid van 112 te verbeteren. Dat zeiden providers KPN en Vodafone afgelopen week tijdens een hoorzitting

van de commissie van Economische Zaken in de Tweede Kamer en waarover onder andere Omroep Zeeland bericht.  Volgens de providers is het vrijwel onmogelijk om in het hele land honderd procent bereik te kunnen verzorgen. Tijdens de hoorzitting spraken gedupeerden, hulpverleners en providers over de problemen met 112. Door diverse regionale omroepen werden meer dan duizend klachten verzameld via het meldpunt ‘Geen 112’.

Steunzenders

Een van de gedupeerden die haar verhaal vertelde aan de Tweede Kamer stelde voor om steunzenders in kerktorens te plaatsen in gebieden waar het mobiele bereik nu ontoereikend is. Ook adviseerden de telecomproviders mensen die slecht bereik hebben thuis zelf een soort van steunzendertjes te kopen. Dat zijn kleine kastjes die zorgen voor een veel beter bereik in en om het huis.

Grensregio

De telecomproviders voelen zich met handen en voeten gebonden om de slechte mobiele bereikbaarheid in de grensgebieden en op het platteland aan te kunnen pakken. Zo mogen de zendmasten in de grensregio niet op volle kracht staan, omdat dat voor storingen zou zorgen bij telefoonbedrijven in Belgie en Duitsland.

Procedures

Ook klagen de aanbieders van mobiele telefonie over de lange procedures die nodig zijn om een vergunning voor een nieuwe zendmast te krijgen. Vaak duurt het 1,5 jaar voor er toestemming is. Toch zeggen ze hun best te doen om de situatie te verbeteren.

Een compleet verslag is te lezen via de website van Omroep Zeeland.