Telecomaanbieder KPN komt klanten die gebruik maken van dienst Interactieve Televisie tegemoet na de grote storing van vrijdag en zaterdag. KPN en de dochterondernemingen XS4ALL en Telfort kampten vrijdag en een groot deel van de zaterdag met een storing bij de dienst Interactieve televisie. Hierdoor konden de klanten vrijdagavond en een deel van de zaterdag geen gebruik maken van de dienst.
Programma gemist
KPN geeft via haar website aan dat de klanten van Interactieve televisie de programma’s van vrijdag 20 en zaterdag 21 november een week lang gratis kunnen terugzien via de dienst Programma Gemist. Daarnaast krijgen de klanten in december drie films cadeau. Informatie hierover volgt voor 1 december. Ook de KPN-dochterondernemingen Telfort en XS4ALL hebben aangekondigd hun klanten tegemoet te komen door de programma’s van vrijdag en zaterdag een week lang beschikbaar te stellen via de dienst Programma Gemist.
Storing
De storing bij KPN begon vrijdag rond 11.00 uur en zorgde in eerste instantie voor problemen met het vaste telefonieverkeer en Internet in een groot deel van Nederland. Ook de televisiedienst Interactieve televisie werkte in veel gevallen niet meer. Aan het begin van vrijdagavond kon KPN het telefoonverkeer en het internet weer herstellen.
In de loop van de zaterdagochtend was 95% van de interactieve televisie-ontvangers weer aangesloten en in de loop van de zaterdagmiddag konden alle klanten van KPN en de dochters Telfort en XS4ALL weer gebruik maken van Interactieve televisie. Klanten die nog steeds geen gebruik kunnen maken van Interactieve televisie kunnen terecht op een speciale website van KPN. Ook via het forum van KPN is meer informatie te vinden over de storing.
Oorzaak
Volgens KPN kwam de storing die veel klanten met Interactieve TV hebben ondervonden door een onjuiste instelling van de tv-ontvanger. Details over de aard van deze instelling geeft KPN echter niet. KPN heeft de ontvangers van Interactieve televisie voorzien van een zogenaamde “firmware update” waardoor de problemen verholpen zouden zijn.
Tweets:
We bieden onze oprechte excuses aan voor de storing. Gemiste programma's zijn gratis terug te kijken via Programma Gemist in het iTV menu.
— KPN Webcare (@KPNwebcare) November 21, 2015
We bieden onze oprechte excuses aan voor de storing. Gemiste programma's zijn gratis terug te kijken via Programma Gemist in het iTV menu.
— Telfort (@Telfort) November 21, 2015
TV-storing is nu vrijwel helemaal opgelost. Indien nodig settopbox 10 seconden van de stroom halen. Update op https://t.co/fAmpqRXC8f
— XS4ALL (@xs4all) November 21, 2015