De Sky Radio Group boekte over de eerste negen maanden van dit jaar een omzet die bijna 20 procent lager is dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers tot en met het derde kwartaal van dit jaar van moederbedrijf Telegraaf Media Groep. Onder de Sky Radio Group vallen de radiozenders Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM.
Sky Radio Group
De omzet van de radioactiviteiten daalden de eerste 9 maanden van dit jaar met 5,0 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet die geboekt wordt is exclusief een eenmalig positief effect van € 1,9 miljoen vorig jaar alss gevolg van de verkoop van de internationale activiteiten en het intellectueel eigendom van MyRadio, de on-demand muziekdienst van Sky Radio Group.
Luistercijfers
Volgens de Telegraaf Media Groep laten de luistercijfers van de radiozenders van de Sky Radio Group een gemend beeld zien: Het overall marktaandeel van Sky Radio Group (bij 10+ jaar) daalde, maar Sky Radio en Radio Veronica lieten een stijging van het marktaandeel zien in respectievelijk de doelgroepen vrouwen 20-34 en mannen 35-49 jaar.
Telegraaf Media Groep
Ook de totale cijfers van de Telegraaf Media Groep laten een gelijk beeld zien: De omzet zakte verder door de aanhoudende afname van de inkomsten uit advertenties waardoor de omzet met 7 procent daalde. Bezuinigingen konden die krimp niet volledig compenseren, meldde het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf. Op kwartaalniveau daalde de omzet van TMG met 4,8 % ten opzichte van vorig jaar naar 116,2 miljoen euro; de winst voor belasting, amortisatie, afwaardering en rente (EBITDA) daalde met meer dan 31,5 % naar 6,7 miljoen euro.
Online aanbod
Eerder deze maand maakte de Telegraaf Media Groep bekend zich meer te willen gaan richten op het online-aanbod. TMG is onder meer van plan twee online-tv-kanalen te lanceren, als onderdeel van de nieuwe ’24/7′-strategie. “Waar we de eerste helft van 2015 vooral gericht waren op het aanpassen van de organisatie, met als gevolg verstrekkende veranderprocessen, verschuift de focus inmiddels duidelijk naar nieuwe initiatieven. In dit verband noem ik de recent aangekondigde benoemingen binnen de organisatie gecombineerd met alle initiatieven op het gebied van nieuwe producten, proposities en verdienmodellen” . aldus CEO Geert-Jan van der Snoek van Telegraaf Media Groep.