Transgender Netwerk Nederland (TNN) en COC reageren teleurgesteld op de uitzending van Voetbal Inside waarin René van der Gijp te zien is als Renate van der Gijp. Hiermee reageerde het voetbalprogramma op de Vlaamse verslaggever Boudewijn Van Spilbeeck die sinds deze week door het leven gaat als Bo Van Spilbeeck.
“Triest”
Beide organisaties kunnen de humor van de uitzending niet inzien en zijn “helemaal klaar met de trieste trans- en homofobie in het programma”. Volgens de organisaties is het nu echt tijd dat sponsoren Heineken, Gillette en Toto de stekker uit het programma Voetbal Inside te trekken.
“Belachelijk maken”
TNN en COC noemen de reactie van Derksen en Van der Gijp ‘treurig’: ‘iemand worstelt een leven lang met haar identiteit, heeft de moed om daar publiek voor uit te komen en het enige wat de heren van VI kunnen verzinnen is om zo iemand belachelijk te maken.’
Vorige eeuw
“Blijkbaar zijn ze met hun ideeën over transgenderpersonen en homo’s diep in de vorige eeuw blijven hangen, en na het zoveelste incident krijg je de indruk dat dat ook niet meer gaat veranderen”, reageren TNN-voorzitter Brand Berghouwer en COC-voorzitter Tanja Ineke op de website van COC.
“Nu is de vraag aan sponsors Heineken, Gillette en Toto en aan RTL of ze zich echt nog langer willen associëren met programmamakers die hun kijkcijfers proberen op te krikken met trans- en homofobie. Wat ons betreft gaat de stekker er uit.” Berghouwer en Ineke willen graag in gesprek met de sponsoren om hun standpunt toe te lichten.
Sponsors
Begin januari lieten de sponsoren Heineken en Gillette van Voetbal Inside nog weten het satirische voetbalprogramma van RTL 7 trouw te blijven. Hiermee reageerde de bedrijven op mogelijke “kwetsende” uitspraken van René van der Gijp, Johan Derksen en Wilfred Genee eind vorig jaar.
Wel noemde een woordvoerder van RTL de ‘grappen’ van de drie mannen “lomp, ongenuanceerd en controversieel” en voegt hij er met klem aan toe dat “de mening van de drie ‘analisten’ niet gelijk staat aan die van RTL”.