Netflix in bijna een derde van de Nederlandse huishoudens

De video on demand-dienst Netflix wordt momenteel al in bijna een derde van de Nederlandse huishoudens gebruikt. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

2,3 miljoen huishoudens

De afgelopen twee jaar verdubbelde ook het aantal Netflix-abonnementen: van 1,1 miljoen naar ruim 2,3 miljoen huishoudens. Daarmee wordt momenteel bijna een derde van alle Nederlandse huishoudens bereikt. Behalve aanjager van de behoefte, lijkt Netflix momenteel ook de enige (s)VoD-speler te zijn die de behoefte naar een nieuwe manier van video consumeren kan bevredigen, aldus Telecompaper.

Succes Amazon Prime Video blijft uit

Na Netflix zijn Videoland en RTL XL (abonnementsvariant) de meest populaire on demand diensten met allebei ruim 300.000 abonnees. Het succes van Amazon Prime Video, wel gerealiseerd in de Verenigde Staten, Duitsland en Engeland, blijft vooralsnog uit in Nederland.

Meer on-demand kijkminuten

Het aantal minuten per dag dat er gemiddeld wordt gekeken naar series, films en documentaires van on demand diensten zoals Netflix en Videoland, is in de afgelopen twee jaar verdubbeld. Werd er begin 2015 nog 11 minuten per dag besteed aan deze vorm van content kijken, in het tweede kwartaal van 2017 ligt dat op 23 minuten per dag. Het zijn met name twintigers die de afgelopen kwartalen meer on demand zijn gaan kijken, inmiddels gemiddeld 43 minuten per dag.

KPN en Ziggo

Niet alleen de komst van Netflix, maar ook de live TV apps van KPN/Ziggo en korte video’s op YouTube en Facebook zorgen ervoor dat de televisie niet langer het middelpunt is. Twintigers kijken 60 procent van de tijd via de televisie, de overige 40 procent kijken zij content via een desktop, laptop, tablet of smartphone.

Toekomst

In de toekomst zal het aantal on demand kijkminuten verder stijgen. Niet alleen omdat er (voorlopig) nog Netflix abonnees bij komen, maar ook omdat andere on demand-diensten, zoals Videoland, langzaam aan populairder worden, aldus Telecompaper.