SKO: Daling kijktijd in 2018 minder sterk dan in 2017

De Nederlander keek in 2018 gemiddeld 173 minuten per dag televisie (2 uur en 53 minuten). Dit is 2,6% minder dan in 2017. De daling in de kijktijd is minder sterk dan vorig jaar (-3,0%). Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO).

Uitgesteld kijken

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2018 naar 9,9%, wat overeenkomt met 17 minuten per dag. In 2017 was dit nog 15 minuten per dag.

Schermtijd

De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2018 188 minuten. Hierin was de kijktijd naar zenders 156 minuten. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series).

De Luizenmoeder

De top-25 van meest bekeken programma’s in 2018 wordt aangevoerd door De Luizenmoeder van 4 februari 2018 met 4.745.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is de halve finale van het WK voetbal tussen Frankrijk en België van 10 juli 2018 met 3.923.000 kijkers. De Luizenmoeder van 4 februari 2018 is ook het meest uitgesteld bekeken programma met 2.360.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag.

Marktaandelen

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt licht van 34,9% naar 34,8%. RTL Nederland daalt van 27,5% naar 24,7% en het marktaandeel van SBS is licht gedaald van 18,2% naar 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (22,0%) als de avond (23,4%).

TV Zendertotaal

In 2019 wijzigt de manier waarop we marktaandelen berekenen. De marktaandelen zullen worden bepaald op basis van het TV Zendertotaal waarin het kijken naar televisiezenders t/m 6 dagen na uitzending wordt meegenomen. Het kijken naar andere content van opnameapparaten als video-, DVD en harddiskrecorders wordt niet meer meegenomen in de berekening.