De voorgestelde veiling van de digitale etherfrequenties voor televisie (Digitenne) zorgt niet voor een zogenaamde economische machtspositie binnen de televisiemarkt. Dit concludeert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in een advies aan het Ministerie van Economische Zaken. Het ministerie is voornemens om de frequenties voor digitale televisie (DVB-T) in juli van dit jaar te veilen. Partijen konden tot 17 mei een aanvraag indienen voor het verkrijgen van een vergunning voor digitale ethertelevisie.
Weigeren
Op basis van het onderzoek door de ACM naar de mededingingsaspecten kan het ministerie aanleiding zien om één of meerdere deelnemers te weigeren. In het advies, dat eerder ter consultatie aan de markt is voorgelegd, geeft de autoriteit antwoord op de vraag of er door toekenning van de vergunning voor digitale ethertelevisie een economische machtspositie kan ontstaan of kan worden versterkt op de relevante markt.
KPN en Ziggo
In het onderzoek is gekeken naar de twee grootste televisiepartijen op de Nederlandse markt: Ziggo en KPN waarbij wordt gekeken naar een periode van drie tot vijf jaar. In het rapport zegt ACM dat het aannemelijk wordt geacht dat er door toekenning van de vergunning aan Ziggo of KPN in aanwezigheid van toegangsregulering géén economische machtspositie zal ontstaan op de televisiemarkt.
KPN
KPN heeft momenteel al de vergunning voor digitale ethertelevisie in handen met het product Digitenne. “Aangezien ACM vorig jaar concludeerde dat de markt neigde naar effectieve concurrentie, KPN de vergunning toen al had en het aantal DVBT- gebruikers steeds verder terugloopt, acht ACM het niet aannemelijk dat er door het verkrijgen van de DVB-T vergunning een economische machtspositie (EMP) van KPN zal ontstaan.”
Ziggo
Ook wanneer de vergunning wordt binnengehaald door de grootste kabelmaatschappij van Nederland, Ziggo, voorziet de ACM dat er geen economische machtspositie ontstaat. De ACM verwacht dat er voor Ziggo “weinig te winnen valt met de DVB-T-vergunning”. Volgens ACM maken veel Digitenne-klanten gebruik om televisie te kijken op de slaapkamer als onderdeel van hun KPN-abonnement waarbij er voor Ziggo weinig te winnen valt. Daarnaast zijn er volgens ACM steeds minder abonnees die alleen via Digitenne televisiekijken (DVB-T only). “Ziggo uiteindelijk slechts 2-3% marktaandeel zou kunnen winnen.”, aldus de autoriteit.
Dit betekent dat zowel Ziggo als KPN mogen meedoen aan de frequentieveiling voor digitale ethertelevisie die volgende maand plaats kan gaan vinden. KPN heeft aangegeven interesse te hebben in de frequenties voor digitale televisie via de ether. Bij Ziggo is het niet bekend of het bedrijf meedoet.
Jammer dat Ziggo en KPN mogen meedingen, want dat is niet in het belang van de kijker.