Ziggo, KPN en tv-bedrijven als RTL, Talpa en FOX zijn gezamenlijk gekomen tot een nieuwe standaard voor programmagegegevens (EPG).
Mogelijkheden
Deze standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids (EPG) voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.
Ziggo en KPN
De EPG wordt gebruikt voor aanbieders als KPN en Ziggo onder andere gebruikt om tijdens het zappen informatie te geven over welk programma er te zien is en welk programma hierna gaat komen. Daarnaast wordt deze informatie gebruikt om programma’s te laten opnemen.
Resultaat
De standaard is het resultaat van een jaar intensief overleg tussen broadcast-experts in de Werkgroep Programmasignalering. De werkgroep is een initiatief van Media Perspectives, het platform voor media en innovatie. De zeven partijen die deelnemen aan dit overleg, praten in 2019 verder over de standaard.
“Blij met resultaat”
Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. “Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.”
Toepassingen
De samenwerking moet leiden tot het ondersteunen van nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering.
Deelnemers
De huidige deelnemers aan de werkgroep zijn RTL Nederland, Talpa Network, Fox Networks Group, NPO, KPN, Liberty Global, VodafoneZiggo en TVT Media.